"We willen het deel van onze onderneming dat bezig is met verbrandingsmotoren en elektrische aandrijvingen alsmede met de daarbij horende aansturingselektronica verder uitbouwen. Dat kan betekenen dat we die activiteit gedeeltelijk verzelfstandigen als op zichzelf staande organisatie. Dat geeft haar meer ruimte om te ondernemen," aldus CEO Elmar Degenhart.

Continental kondigde rond de jaarwisseling al aan dat het de structuur van de onderneming onder de loep zou nemen. Het Duitse bedrijf is op dit moment de op Bosch na grootste toeleverancier aan de auto-industrie ter wereld met een omzet van rond de 44 miljard euro en wereldwijd 235.000 werknemers. Om die medewerkers en de bonden achter de plannen te krijgen, heeft de directie een ‘toekomstverbond’ met hen gesloten waarin staat dat er tot vijf jaar na een eventuele afscheiding geen banenverlies zal komen.
Continental moest eind vorige week wel melden dat de winst over het eerste kwartaal met 1,1 miljard euro negen procent lager is uitgevallen dan een jaar eerder. Dat is echter grotendeels te wijten aan ongunstige wisselkoersen. Voor heel 2018 verwacht de directie nu uit te komen op een operationeel rendement van 10,5 procent terwijl dat in het voorafgaande jaar nog 10,9 procent was.