Achtergrond: Audi begonnen met enerverend en ambitieus jaar

Het had niet slechter kunnen treffen. Precies een dag voor de algemene vergadering van aandeelhouders waarop topman Rupert Stadler een juichverhaal wilde vertellen, moest ‘zijn’ Audi toegeven dat er toch gesjoemeld was met dieselmotoren.

Dat ging dit keer niet om oudere wagens maar om spiksplinternieuwe modellen. Vanwege onregelmatigheden die tevoorschijn kwamen in het reguliere testprogramma heeft Audi de aflevering van een aantal A6 en A7 modellen zelfs tijdelijk geschorst.

Maar anders dan zijn ‘baas’ Herbert Diess die een paar dagen eerder bij dezelfde bijeenkomst van de hele Volkswagen Groep wel uitgebreid inging op dieselgate en de lessen die daaruit geleerd moeten worden, repte Stadler niet of nauwelijks over de verse onthullingen of de andere betrokkenheid van zijn autobedrijf bij het schandaal. Integendeel, het was voor de Audi-baas alleen maar rozengeur en maneschijn. "We lanceren elke drie weken nieuwe producten, we betreden nieuwe segmenten, we stuwen technologieën, er komen nieuwe organisatorische structuren. We zijn met een buitengewoon enerverend en ambitieus jaar begonnen,” aldus de CEO in zijn openingstoespraak in Ingolstadt.

"2018 is een sleuteljaar voor Audi, met een enorm hoge snelheid aan veranderingen die ons langzamerhand weer terug moeten brengen in de voorhoede," aldus Stadler, daarmee toch erkennend dat Audi momenteel niet tot die voorlopers behoort. "We blijven de gevolgen van de dieselcrisis opruimen en zullen grote delen van onze wereldwijde organisatie herstructureren voor de koers die we hebben uitgezet voor de toekomst. Tegelijk naderen we de climax van het grootste ‘modellenvuurwerk’ uit onze geschiedenis en betreden we het tijdperk van de elektrische mobiliteit met de Audi e-tron."

Die elektrische SUV krijgt zijn wereldpremière tijdens een Audi Summit die eind augustus op de agenda staat in Brussel. Audi mikt er op in 2025 zo’n 800.000 elektrische auto’s per jaar te kunnen verkopen. Daarbij kunnen kopers voor het eerst verschillende functies flexibel online bestellen. De digitale diensten die geboden worden via het myAudi klantenportal moeten daarbij, eveneens in 2025, zo’n één miljard euro aan de operationele winst bijdragen, berekent de CEO. "We willen premium elektrische auto’s en digitale diensten hebben maar die moeten ook aantrekkelijk zijn in economische zin. Om dat te bereiken, benutten we de synergiën binnen de Groep steeds effectiever."

Maar Audi is wel, net als de VW-groep als geheel, bezig met een forse veranderslag. Dat blijkt vooral uit de Audi Convention waarbij 3.400 managers samen met leden van de OR vier weken lang de drie ‘sleutelonderwerpen’ voor die omvorming hebben besproken. Dat zijn dan integriteit, compliance ofwel voldoen aan de regels en een op waarden gebaseerde bedrijfscultuur, omschrijft het bedrijf in een verklaring. De conventie werd ook weer geopend door Stadler zelf. "Audi zal alleen succes kunnen hebben in de toekomst als we consistent de weg van de verandering blijven volgen. Langs die weg is het belangrijk om een appreciërende, open en verantwoorde cultuur te creëren en met integriteit te handelen. Ook als er niemand over je schouder kijkt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Achtergrond: Audi begonnen met enerverend en ambitieus jaar - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Audi begonnen met enerverend en ambitieus jaar

Het had niet slechter kunnen treffen. Precies een dag voor de algemene vergadering van aandeelhouders waarop topman Rupert Stadler een juichverhaal wilde vertellen, moest ‘zijn’ Audi toegeven dat er toch gesjoemeld was met dieselmotoren.

Dat ging dit keer niet om oudere wagens maar om spiksplinternieuwe modellen. Vanwege onregelmatigheden die tevoorschijn kwamen in het reguliere testprogramma heeft Audi de aflevering van een aantal A6 en A7 modellen zelfs tijdelijk geschorst.

Maar anders dan zijn ‘baas’ Herbert Diess die een paar dagen eerder bij dezelfde bijeenkomst van de hele Volkswagen Groep wel uitgebreid inging op dieselgate en de lessen die daaruit geleerd moeten worden, repte Stadler niet of nauwelijks over de verse onthullingen of de andere betrokkenheid van zijn autobedrijf bij het schandaal. Integendeel, het was voor de Audi-baas alleen maar rozengeur en maneschijn. "We lanceren elke drie weken nieuwe producten, we betreden nieuwe segmenten, we stuwen technologieën, er komen nieuwe organisatorische structuren. We zijn met een buitengewoon enerverend en ambitieus jaar begonnen,” aldus de CEO in zijn openingstoespraak in Ingolstadt.

"2018 is een sleuteljaar voor Audi, met een enorm hoge snelheid aan veranderingen die ons langzamerhand weer terug moeten brengen in de voorhoede," aldus Stadler, daarmee toch erkennend dat Audi momenteel niet tot die voorlopers behoort. "We blijven de gevolgen van de dieselcrisis opruimen en zullen grote delen van onze wereldwijde organisatie herstructureren voor de koers die we hebben uitgezet voor de toekomst. Tegelijk naderen we de climax van het grootste ‘modellenvuurwerk’ uit onze geschiedenis en betreden we het tijdperk van de elektrische mobiliteit met de Audi e-tron."

Die elektrische SUV krijgt zijn wereldpremière tijdens een Audi Summit die eind augustus op de agenda staat in Brussel. Audi mikt er op in 2025 zo’n 800.000 elektrische auto’s per jaar te kunnen verkopen. Daarbij kunnen kopers voor het eerst verschillende functies flexibel online bestellen. De digitale diensten die geboden worden via het myAudi klantenportal moeten daarbij, eveneens in 2025, zo’n één miljard euro aan de operationele winst bijdragen, berekent de CEO. "We willen premium elektrische auto’s en digitale diensten hebben maar die moeten ook aantrekkelijk zijn in economische zin. Om dat te bereiken, benutten we de synergiën binnen de Groep steeds effectiever."

Maar Audi is wel, net als de VW-groep als geheel, bezig met een forse veranderslag. Dat blijkt vooral uit de Audi Convention waarbij 3.400 managers samen met leden van de OR vier weken lang de drie ‘sleutelonderwerpen’ voor die omvorming hebben besproken. Dat zijn dan integriteit, compliance ofwel voldoen aan de regels en een op waarden gebaseerde bedrijfscultuur, omschrijft het bedrijf in een verklaring. De conventie werd ook weer geopend door Stadler zelf. "Audi zal alleen succes kunnen hebben in de toekomst als we consistent de weg van de verandering blijven volgen. Langs die weg is het belangrijk om een appreciërende, open en verantwoorde cultuur te creëren en met integriteit te handelen. Ook als er niemand over je schouder kijkt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding