Diesel-malaise laat zich vooral bij SUV’s voelen

Vier jaar geleden waren twee op de drie in Duitsland verkochte SUV’s uitgerust met een dieselmotor. Vorige maand lag dat aandeel met 36 procent op nagenoeg de helft daarvan. Bij grotere auto’s is echter nog altijd één op de twee nieuwe Duitse personenauto’s een diesel.

Diesel-malaise laat zich vooral bij SUV’s voelen

Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamts KBA. Bij tweedehandsauto’s is de terugval van diesel minder geprononceerd. In acht van de elf door het KBA onderscheiden segmenten speelt diesel nog altijd procentueel de hoofdrol. Ook bij tweedehands SUV’s is dat met een aandeel van 54 procent tot nu toe nog het geval.

De cijfers laten opmerkelijk genoeg ook zien dat de markt voor tweedehands diesel weer wat lijkt aan te trekken. In april stonden dat soort auto’s gemiddeld 100 dagen te koop terwijl dat in de voorafgaande maand nog 103 dagen bedroeg. Diesels verkopen is nog altijd wel moeilijker dan benzine-auto’s want daar bedraagt de ‘wachttijd’ nu gemiddeld 81 dagen.

Diesel-malaise laat zich vooral bij SUV’s voelen - Automobielmanagement.nl

Diesel-malaise laat zich vooral bij SUV’s voelen

Vier jaar geleden waren twee op de drie in Duitsland verkochte SUV’s uitgerust met een dieselmotor. Vorige maand lag dat aandeel met 36 procent op nagenoeg de helft daarvan. Bij grotere auto’s is echter nog altijd één op de twee nieuwe Duitse personenauto’s een diesel.

Diesel-malaise laat zich vooral bij SUV’s voelen

Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamts KBA. Bij tweedehandsauto’s is de terugval van diesel minder geprononceerd. In acht van de elf door het KBA onderscheiden segmenten speelt diesel nog altijd procentueel de hoofdrol. Ook bij tweedehands SUV’s is dat met een aandeel van 54 procent tot nu toe nog het geval.

De cijfers laten opmerkelijk genoeg ook zien dat de markt voor tweedehands diesel weer wat lijkt aan te trekken. In april stonden dat soort auto’s gemiddeld 100 dagen te koop terwijl dat in de voorafgaande maand nog 103 dagen bedroeg. Diesels verkopen is nog altijd wel moeilijker dan benzine-auto’s want daar bedraagt de ‘wachttijd’ nu gemiddeld 81 dagen.