Düdenhoffer wijst er op dat de verkoopcijfers voor Opel zowel in Duitsland als op de Europese markt als geheel steeds verder inzakken. In de eerste vier maanden van dit jaar verkocht het merk volgens de Acea-cijfers 317.471 nieuwe personenauto’s terwijl dat een jaar geleden in dezelfde periode onder General Motors nog 341.960 bedroeg. Het marktaandeel is ook gezakt van 6,2 naar 5,8 procent. Nieuwe modellen als de Crossland en Grandland – op een PSA-platform – kunnen nauwelijks een succes worden genoemd.

De Duitse professor denkt dat in het toekomstplan geen rol meer is weggelegd voor grote Opel-fabrieken zoals in Eisenach en Kaiserslautern of zelfs de hoofdzetel in Rüsselsheim. Hij onderschrijft dan ook de stelling dat er bij het autobedrijf in Duitsland uiteindelijk 19.000 banen zullen verdwijnen. Daarbij komen dan ook nog een groot deel van de 7.000 hoogwaardige arbeidsplaatsen in het ontwikkelingscentrum voor wie volgens Düdenhofer in de toen nu toe bekende plannen geen plaats meer is.