Opel sluit akkoord met Duitse bonden

Het moederbedrijf van Opel PSA is er na maandenlange onderhandelingen in geslaagd een akkoord te sluiten met de Duitse vakbonden over de toekomst van de Opel-vestigingen in dat land.

PSA biedt de werknemers een baangarantie tot 2023 en belooft ook fors te investeren in die Duitse fabrieken. In ruil daarvoor mag PSA de eerder dit jaar voor de hele Duitse metaal overeengekomen loonsverhoging uitstellen tot 2020.

PSA zal uiteindelijk wel 3.700 banen schrappen maar dan alleen via vrijwillig ontslag of vervroegde pensionering. Sinds de overname van Opel en haar Britse zusje Vauxhall hebben overigens al 3.500 mensen van die mogelijkheden gebruik gemaakt, heeft PSA al laten weten.

De Franse eigenaar heeft de verschillende Opel-fabrieken nu ook modellen toegewezen. Zo wordt de Grandland X SUV vanaf midden volgend jaar geproduceerd in Eisenach. Een jaar later wordt daar nog een hybride versie van die auto aan toegevoegd. Ook de fabrieken in Rüsselheim en Kaiserlautern kunnen op forse investeringen rekenen maar de details daarvan zijn nu nog niet rond.

Opel-baas Michael Lohscheller is tevreden: "Met dit akkoord kunnen we onze concurrentiekracht in de auto-industrie versterken. We kunnen nu naar de toekomst kijken nadat we de belofte gestand hebben gedaan om geen fabrieken te sluiten en geen mensen gedwongen te ontslaan." Het invloedrijke Duitse Handelsblatt denkt echter dat er nog altijd donkere wolken opdoemen. "Opel is gered maar het merk zwaar beschadigd," schrijft de krant. "De drie Duitse fabrieken blijven voortbestaan maar de klanten lopen en-masse weg. Daar zal Opel nu snel wat aan moeten doen omdat er anders toch weinig toekomst is."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel sluit akkoord met Duitse bonden - Automobielmanagement.nl

Opel sluit akkoord met Duitse bonden

Het moederbedrijf van Opel PSA is er na maandenlange onderhandelingen in geslaagd een akkoord te sluiten met de Duitse vakbonden over de toekomst van de Opel-vestigingen in dat land.

PSA biedt de werknemers een baangarantie tot 2023 en belooft ook fors te investeren in die Duitse fabrieken. In ruil daarvoor mag PSA de eerder dit jaar voor de hele Duitse metaal overeengekomen loonsverhoging uitstellen tot 2020.

PSA zal uiteindelijk wel 3.700 banen schrappen maar dan alleen via vrijwillig ontslag of vervroegde pensionering. Sinds de overname van Opel en haar Britse zusje Vauxhall hebben overigens al 3.500 mensen van die mogelijkheden gebruik gemaakt, heeft PSA al laten weten.

De Franse eigenaar heeft de verschillende Opel-fabrieken nu ook modellen toegewezen. Zo wordt de Grandland X SUV vanaf midden volgend jaar geproduceerd in Eisenach. Een jaar later wordt daar nog een hybride versie van die auto aan toegevoegd. Ook de fabrieken in Rüsselheim en Kaiserlautern kunnen op forse investeringen rekenen maar de details daarvan zijn nu nog niet rond.

Opel-baas Michael Lohscheller is tevreden: "Met dit akkoord kunnen we onze concurrentiekracht in de auto-industrie versterken. We kunnen nu naar de toekomst kijken nadat we de belofte gestand hebben gedaan om geen fabrieken te sluiten en geen mensen gedwongen te ontslaan." Het invloedrijke Duitse Handelsblatt denkt echter dat er nog altijd donkere wolken opdoemen. "Opel is gered maar het merk zwaar beschadigd," schrijft de krant. "De drie Duitse fabrieken blijven voortbestaan maar de klanten lopen en-masse weg. Daar zal Opel nu snel wat aan moeten doen omdat er anders toch weinig toekomst is."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding