‘Renault en PSA sjoemelden met onderdeelprijzen’

Renault, Peugeot en Citroën hebben al sinds 2000 de prijzen van vervangingsonderdelen kunstmatig opgedreven. Ook zouden ze daar illegale afspraken over hebben gemaakt. Voor originele onderdelen die nergens anders te krijgen waren dan bij de autofabrikant zelf betaalde de consument daardoor uiteindelijk zeker 15 procent meer dan nodig was. De totale kosten van het schandaal zijn in tien jaar tijd opgelopen tot anderhalf miljard euro.

Dat staat in uit een onderzoek van het medianetwerk European Investigative Collaborations EIC in samenwerking met de Belgische krant De Standaard. Een voorbeeld: de verkoopprijs van sensoren voor het gaspedaal van een Renault Mégane steeg in enkele jaren van 51,71 naar 110,22 euro, meer dan een verdubbeling dus. De productiekosten bedragen 12 euro zodat Renault bijna 100 euro per stuk aan winst weet op te strijken. Volgens De Standaard strekten de praktijken zich ook uit over Dacia waar bijvoorbeeld wieldoppen 76 euro moeten kosten terwijl de productieprijs slechts 21 euro bedraagt.

Het schandaal is gebaseerd op software met de naam Partneo die is ontwikkeld door een Franse deskundige op het gebied van optimalisatie van industriële winsten, legt De Standaard verder uit. Hij stapte er in 2006 eerst mee naar Renault en haalde drie jaar later ook PSA binnen boord. De software gaat uit van het begrip ‘magische waarde’, dat wil zeggen het bedrag dat een klant bereid is voor een bepaald product te betalen. Op basis van die berekening verhoogden de beide autofabrikanten na toepassing van Partneo hun verkoopprijzen voor onderdelen soms fors. Inmiddels heeft de oorspronkelijke ontwikkelaar van de software een rechtszaak aangespannen tegen alle betrokken partijen omdat hij vindt dat ze misbruik hebben gemaakt van zijn systeem. Zowel Renault als PSA ontkennen de beschuldigingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een beetje suggestieve, zo niet, foutieve kop. Hier is geen sprake van sjoemelen, ze verhogen gewoon de prijzen. Als leverancier en een commerciëel bedrijf kunnen en mogen ze dat doen. Zolang de consument betaald en er in de aftermarket geen alternatief is, moet je het er mee doen.

Geplaatst door: Ivan op

Ik snap het probleem niet goed. Een iphone kost toch ook geen 1000€ om te maken? Hier kijkt men toch ook wat wil de consument betalen…

Geplaatst door: Maarten op

Toen Opel met Fiat samen werktte viel snel op dat de onderdelenprijzen wijzigden, en vooral onderdelen die moeilijk of niet buiten Fiat om te verkrijgen zijn verdubbelden in prijs. De fastmovers zakten in prijs om de concurrentie mee aan te kunnen.
Ondertussen betalen mijn klanten schandalig teveel voor sommige onderdelen, 25 jaar geleden kon ik onderdeelprijzen aardig inschatten omdat ik naast autotechniek werktuigbouwkunde heb gestudeerd, dan kun je de kostprijs beter inschatten. Daar ben ik snel afgestapt omdat de prijslogica door marketingmensen werd
bepaald. Het glas water in de woestijn is ook goud waard !
Is dat sluw of jaag je de klanten daarmee uit je merk ??
Maar aandeelhoudersbelang is weer gegarandeerd voor de korte termijn !
Ik weet het wel, zie het marktaandeel maar na.
Maak het daarnaast je dealers zo moeilijk mogelijk en het succes van een merk is gegarandeerd omlaag !
Dan nog technische info naar anderen frustreren en een schimmig coulancebeleid en je bent er !
Zo dat moest er even uit !

Geplaatst door: Ed op

Het business model van autofabrikanten is veranderd. Toyota is daar het beste voorbeeld van. Als de auto in garantie is worden er alleen maar wat slijtdelen vervangen. Daar word weinig geld mee verdiend. Schade daar gaat het om! Verzekeringsmaatschappij legaal oplichten is veel makkelijker. Als je bijvoorbeeld met een Toyota Auris diesel een paaltje raakt en de radiateuren zijn stuk maken ze al meer winst met oplichten verzekering dan de verkoop van de hele auto. Diesel heeft 3 radiateuren 750 Euro per stuk bumper 375, voorfront 350, zelfs dat flut plastic onderplaat motor kost 345 Euro, Airco pijpje 465 Euro extra klein materiaal zit je zo op 6000 claim voor onderdelen die voor Toyota een kost prijs hebben van 1000. Ook leuk detail Toyota Auris heeft 9 airbags. Als je die lost koopt betaal je +- 13.750 Euro ex BTW. De goedkoopste Toyota Auris kost 11.500 Euro zonder belastingen. Het gaat echt niet meer om de particulier die een remblokje komt kopen. Een andere leuke bijkomstigheid voor Toyota is dat al snel de auto total loss gaat. Verkoop je weer een nieuwe

Geplaatst door: Jerry op
‘Renault en PSA sjoemelden met onderdeelprijzen’ - Automobielmanagement.nl

‘Renault en PSA sjoemelden met onderdeelprijzen’

Renault, Peugeot en Citroën hebben al sinds 2000 de prijzen van vervangingsonderdelen kunstmatig opgedreven. Ook zouden ze daar illegale afspraken over hebben gemaakt. Voor originele onderdelen die nergens anders te krijgen waren dan bij de autofabrikant zelf betaalde de consument daardoor uiteindelijk zeker 15 procent meer dan nodig was. De totale kosten van het schandaal zijn in tien jaar tijd opgelopen tot anderhalf miljard euro.

Dat staat in uit een onderzoek van het medianetwerk European Investigative Collaborations EIC in samenwerking met de Belgische krant De Standaard. Een voorbeeld: de verkoopprijs van sensoren voor het gaspedaal van een Renault Mégane steeg in enkele jaren van 51,71 naar 110,22 euro, meer dan een verdubbeling dus. De productiekosten bedragen 12 euro zodat Renault bijna 100 euro per stuk aan winst weet op te strijken. Volgens De Standaard strekten de praktijken zich ook uit over Dacia waar bijvoorbeeld wieldoppen 76 euro moeten kosten terwijl de productieprijs slechts 21 euro bedraagt.

Het schandaal is gebaseerd op software met de naam Partneo die is ontwikkeld door een Franse deskundige op het gebied van optimalisatie van industriële winsten, legt De Standaard verder uit. Hij stapte er in 2006 eerst mee naar Renault en haalde drie jaar later ook PSA binnen boord. De software gaat uit van het begrip ‘magische waarde’, dat wil zeggen het bedrag dat een klant bereid is voor een bepaald product te betalen. Op basis van die berekening verhoogden de beide autofabrikanten na toepassing van Partneo hun verkoopprijzen voor onderdelen soms fors. Inmiddels heeft de oorspronkelijke ontwikkelaar van de software een rechtszaak aangespannen tegen alle betrokken partijen omdat hij vindt dat ze misbruik hebben gemaakt van zijn systeem. Zowel Renault als PSA ontkennen de beschuldigingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een beetje suggestieve, zo niet, foutieve kop. Hier is geen sprake van sjoemelen, ze verhogen gewoon de prijzen. Als leverancier en een commerciëel bedrijf kunnen en mogen ze dat doen. Zolang de consument betaald en er in de aftermarket geen alternatief is, moet je het er mee doen.

Geplaatst door: Ivan op

Ik snap het probleem niet goed. Een iphone kost toch ook geen 1000€ om te maken? Hier kijkt men toch ook wat wil de consument betalen…

Geplaatst door: Maarten op

Toen Opel met Fiat samen werktte viel snel op dat de onderdelenprijzen wijzigden, en vooral onderdelen die moeilijk of niet buiten Fiat om te verkrijgen zijn verdubbelden in prijs. De fastmovers zakten in prijs om de concurrentie mee aan te kunnen.
Ondertussen betalen mijn klanten schandalig teveel voor sommige onderdelen, 25 jaar geleden kon ik onderdeelprijzen aardig inschatten omdat ik naast autotechniek werktuigbouwkunde heb gestudeerd, dan kun je de kostprijs beter inschatten. Daar ben ik snel afgestapt omdat de prijslogica door marketingmensen werd
bepaald. Het glas water in de woestijn is ook goud waard !
Is dat sluw of jaag je de klanten daarmee uit je merk ??
Maar aandeelhoudersbelang is weer gegarandeerd voor de korte termijn !
Ik weet het wel, zie het marktaandeel maar na.
Maak het daarnaast je dealers zo moeilijk mogelijk en het succes van een merk is gegarandeerd omlaag !
Dan nog technische info naar anderen frustreren en een schimmig coulancebeleid en je bent er !
Zo dat moest er even uit !

Geplaatst door: Ed op

Het business model van autofabrikanten is veranderd. Toyota is daar het beste voorbeeld van. Als de auto in garantie is worden er alleen maar wat slijtdelen vervangen. Daar word weinig geld mee verdiend. Schade daar gaat het om! Verzekeringsmaatschappij legaal oplichten is veel makkelijker. Als je bijvoorbeeld met een Toyota Auris diesel een paaltje raakt en de radiateuren zijn stuk maken ze al meer winst met oplichten verzekering dan de verkoop van de hele auto. Diesel heeft 3 radiateuren 750 Euro per stuk bumper 375, voorfront 350, zelfs dat flut plastic onderplaat motor kost 345 Euro, Airco pijpje 465 Euro extra klein materiaal zit je zo op 6000 claim voor onderdelen die voor Toyota een kost prijs hebben van 1000. Ook leuk detail Toyota Auris heeft 9 airbags. Als je die lost koopt betaal je +- 13.750 Euro ex BTW. De goedkoopste Toyota Auris kost 11.500 Euro zonder belastingen. Het gaat echt niet meer om de particulier die een remblokje komt kopen. Een andere leuke bijkomstigheid voor Toyota is dat al snel de auto total loss gaat. Verkoop je weer een nieuwe

Geplaatst door: Jerry op