Electrische auto kost 75.000 banen in Duitsland

De massale komst van elektrische auto’s gaat in Duitsland tot 2030 75.000 arbeidsplaatsen kosten. Dat zijn vooral personeelsleden in de aandrijftechniek, een sector die goed is voor 210.000 van de in totaal 840.000 werknemers in de Duitse auto-industrie.

ontslagen

Bij het cijfer van 75.000 is al rekening gehouden met de rond 25.000 arbeidsplaatsen die er juist door de elektrische motor bijkomen. Dat alles staat in een nieuwe studie van het Fraunhofer Instituut voor Arbeidswetenschap en Organisatie IAO die is uitgevoerd in opdracht van de vakcentrale IG Metall, de autofabrikanten en toeleveranciers. De gegevens zijn aangeleverd door onder meer BMW, Daimler, Volkswagen, Bosch, ZF Friedrichshafen, Schaeffler en Mahle.

Het scenario met 75.000 verdwijnende arbeidsplaatsen is gebaseerd op de veronderstelling dat in 2030 één op de vier Duitse personenauto’s elektrisch is en nog eens 15 procent hybride. Dat komt nagenoeg overeen met de voorspellingen van de autofabrikanten zelf. Worden de milieu-eisen voor auto’s nog strenger en komen er daardoor nog meer elektrische op de weg, dan kan het banenverlies tot boven de 100.000 oplopen, stelt het IAO.

Electrische auto kost 75.000 banen in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Electrische auto kost 75.000 banen in Duitsland

De massale komst van elektrische auto’s gaat in Duitsland tot 2030 75.000 arbeidsplaatsen kosten. Dat zijn vooral personeelsleden in de aandrijftechniek, een sector die goed is voor 210.000 van de in totaal 840.000 werknemers in de Duitse auto-industrie.

ontslagen

Bij het cijfer van 75.000 is al rekening gehouden met de rond 25.000 arbeidsplaatsen die er juist door de elektrische motor bijkomen. Dat alles staat in een nieuwe studie van het Fraunhofer Instituut voor Arbeidswetenschap en Organisatie IAO die is uitgevoerd in opdracht van de vakcentrale IG Metall, de autofabrikanten en toeleveranciers. De gegevens zijn aangeleverd door onder meer BMW, Daimler, Volkswagen, Bosch, ZF Friedrichshafen, Schaeffler en Mahle.

Het scenario met 75.000 verdwijnende arbeidsplaatsen is gebaseerd op de veronderstelling dat in 2030 één op de vier Duitse personenauto’s elektrisch is en nog eens 15 procent hybride. Dat komt nagenoeg overeen met de voorspellingen van de autofabrikanten zelf. Worden de milieu-eisen voor auto’s nog strenger en komen er daardoor nog meer elektrische op de weg, dan kan het banenverlies tot boven de 100.000 oplopen, stelt het IAO.