"We zullen de komende dagen met de onderneming gaan onderhandelen over de regeling voor sluitingsdagen. Het kan niet zo zijn dat alleen de werknemers er voor opdraaien."

Eerder deze week waarschuwde het Duitse Verband der Automobilindustrie VDA al dat de snelle invoering van de nieuwe Europese eisen voor nieuwe personenauto’s, met name wat betreft de uitstoot van vervuilende gassen, zal leiden tot problemen en vertragingen. Enkele dagen later blijkt dat bij het grootste autobedrijf van Duitsland inderdaad het geval te zijn. Alleen al bij het merk Volkswagen moeten meer dan 200 modelvarianten getest worden en vervolgens binnen korte tijd een type-goedkeuring krijgen. CEO Herbert Diess: "De testprocedure is veel ingewikkelder en duurt ook langer. Het volume aan testwerk is drie tot vier keer zo hoog als voorheen. We moeten daarom in het derde kwartaal productie-onderbrekingen verwachten. Na de vakantie maken we alleen auto’s die aan de nieuwe eisen voldoen. Dat betekent dat we een groot aantal voertuigen op moeten slaan. Om te zorgen dat dit er niet te veel worden zullen we de productie in Wolfsburg dagen stilleggen."

De werknemers hoorden verder over het algemeen positieve geluiden. Diess stelde dat ‘ons kernmerk op de goede weg is en u bent één van de belangrijkste redenen daarvoor, ik wil u daarvoor heel ernstig bedanken.’ Hij meldde daarbij dat de groep in april weer een record aantal van 930.000 voertuigen heeft afgeleverd. Diess bedankte ook zijn voorganger Matthias Müller ‘die het fundament heeft gelegd voor dit succes’. Osterloh benadrukte op zijn beurt dat de werknemers ‘nog altijd volledig achter Volkswagen staan, ook in uitdagende tijden.’