Dat bedrag is één van de hoogste boetes die ooit in Duitsland aan een onderneming is opgelegd. De Volkswagen Groep heeft de hoogte van die boete aanvaard en daarmee haar verantwoordelijkheid erkend, aldus een verklaring van de officier van justitie in Braunschweig.

Volgens justitie is het bij de Volkswagen Groep gekomen tot ‘verzaking van de toezichtsplicht bij de afdeling aandrijflijn-ontwikkeling, in samenhang met de voertuigtesten’. Dat heeft er toe geleid dat tussen half 2007 en 2015 in totaal 10,7 miljoen voertuigen met een dieselmotor van het type EA288 in de Verenigde Staten en Canada alsmede EA189 wereldwijd met een illegale softwarefunctie aan de afnemers zijn verkocht en in het verkeer gebracht.

Volkswagen AG zal niet tegen de uitspraak in beroep gaan. "Volkswagen bekent daarmee zijn verantwoordelijkheid voor de dieselcrisis en ziet hierin een verdere stap naar het onder controle krijgen ervan. Volkswagen gaat er daarbij van uit dat beëindiging van deze zaak ook positieve uitwerkingen heeft op verdere in Europa tegen Volkswagen AG en haar concernbedrijven gevoerde vervolgingen."