Winst Daimler onder druk door handelsoorlog

De steeds heviger handelsoorlog die is ingezet door de Amerikaanse president Donald Trump zet de winst van Daimler onder druk.

Winst Daimler onder druk door handelsoorlog

De Duitse autofabrikant is de eerste onderneming die vanwege de toenemende onrust op de wereldmarkten een winstwaarschuwing heeft afgegeven. Daimler heeft echter ook te kampen met andere problemen die niets met de handelsperikelen te maken hebben. Zo vallen de verkopen van bestelwagens en busjes en van grotere bussen tegen en zijn er ook hoge kosten voor het terugroepen en herstellen van 774.000 dieselauto’s van Mercedes-Benz.

Wat de handel betreft heeft Daimler tot nu toe vooral last van de wederzijdse importheffingen van de Verenigde Staten en China. De Duitsers bouwen drie Mercedes-modellen in Amerikaanse fabrieken waarvan een groot aantal vervolgens wordt uitgevoerd naar China. Die auto’s zijn door de invoerheffingen van de Chinese kant een stuk duurder geworden. Daimler stelt minder auto’s in China te zullen verkopen, plus hogere kosten te hebben die niet ‘volledig aan consumenten kunnen worden doorberekend’.

Winst Daimler onder druk door handelsoorlog - Automobielmanagement.nl

Winst Daimler onder druk door handelsoorlog

De steeds heviger handelsoorlog die is ingezet door de Amerikaanse president Donald Trump zet de winst van Daimler onder druk.

Winst Daimler onder druk door handelsoorlog

De Duitse autofabrikant is de eerste onderneming die vanwege de toenemende onrust op de wereldmarkten een winstwaarschuwing heeft afgegeven. Daimler heeft echter ook te kampen met andere problemen die niets met de handelsperikelen te maken hebben. Zo vallen de verkopen van bestelwagens en busjes en van grotere bussen tegen en zijn er ook hoge kosten voor het terugroepen en herstellen van 774.000 dieselauto’s van Mercedes-Benz.

Wat de handel betreft heeft Daimler tot nu toe vooral last van de wederzijdse importheffingen van de Verenigde Staten en China. De Duitsers bouwen drie Mercedes-modellen in Amerikaanse fabrieken waarvan een groot aantal vervolgens wordt uitgevoerd naar China. Die auto’s zijn door de invoerheffingen van de Chinese kant een stuk duurder geworden. Daimler stelt minder auto’s in China te zullen verkopen, plus hogere kosten te hebben die niet ‘volledig aan consumenten kunnen worden doorberekend’.