Analyse: Handelsoorlog treft autowereld hard

De door de Amerikaanse president Donald Trump ingezette handelsoorlog treft de autowereld, zeker de Europese, nu al hard. Maar het kan allemaal veel erger worden als Trump zijn dreigement doorzet om auto’s die uit Europa naar zijn land worden gebracht met een invoerheffing van 20 procent te ‘belonen’.

Analyse: Handelsoorlog treft autowereld hard

Dat is meer een dreun dan een klap want Europa voert jaarlijks voor rond de 12 miljard euro aan auto’s uit naar de VS. Niet voor niets duikelden de koersen van Daimler, BMW, Volkswagen en ook Fiat Chrysler na de nieuwe Trump-tweet over dit onderwerp opnieuw scherp omlaag.

Trump kwam als eerste slag met een heffing op buitenlands staal en ijzer dat in de VS wordt ingevoerd. Daarmee wilde hij de nationale staalindustrie beschermen maar hij vergat daarbij dat veel van de autofabrikanten in zijn land – ook – van dat buitenlandse staal gebruiken. De invoerheffing maakt dus in de VS gebouwde auto’s direct duurder. Als tegenmaatregel verhoogde China al direct de heffing op buitenlandse auto’s naar liefst 40 procent. Dat trof opnieuw bedrijven als General Motors en Ford maar ook de Duitsers. Vooral BMW, dat er prat op gaat dat haar grootste niet-Duitse fabriek in de VS staat, maar ook Mercedes-Benz voert veel in Amerika gebouwde auto’s uit naar de Chinese markt en die dreigen daar nu een stuk duurder te worden.

Trumps nieuwe dreigement volgt op een eerdere tegenzet van de Europese Unie die wat de gemotoriseerde wereld betreft vooral Harley-Davidson raakt. De EU heeft uit wraak tegen de staalheffing een lange lijst bekend gemaakt van producten uit de Verenigde Staten waar het op haar beurt een extra heffing op gooit. Daar prijken ook motoren op, waar Brussel sinds vrijdag al 25 procent bovenop de invoerprijs heeft gegooid. Het enige Amerikaanse motormerk dat tegenwoordig nog in Europa wordt verkocht is Harley-Davidson. "We zullen genoodzaakt zijn om onze prijzen voor Europese klanten te verhogen. We proberen zo min mogelijk pijn te veroorzaken maar geen enkel bedrijf kan de gevolgen zelf opvangen," zegt Christian Arnezeder, directeur van de Europese tak van het motorbedrijf.
Een dreigende heffing op auto’s vormt een harde klap voor de Europese auto-industrie. De Verenigde Staten zijn de grootste exportmarkt voor hier gebouwde auto’s. Van de in totaal 48 miljard euro aan buiten de EU zelf verkochte auto’s kwam vorig jaar een kwart uit de VS. Duitsland is goed voor een kwart van die handel maar ook de Britten en de Italianen van FCA voeren veel auto’s naar de VS uit terwijl de Amerikaanse markt voor Volvo ook belangrijker wordt.

En bij al dat wapengekletter gaat General Motors keihard tegen de draad in. GM heeft immers aangekondigd dat het een nieuwe versie van de Chevrolet Blazer, nu een SUV, gaat bouwen in haar fabriek in Ramos Arizpe in Mexico. CEO Mary Barra lapt daarmee dus alle dreigementen van ‘haar’ president gewoon aan haar laars. Het besluit werd niet voor niets direct scherp bekritiseerd door de Unite Auto Workers vakbond die vierkant achter alle maatregelen van de president staat. "Het nieuws dat die auto wordt gebouwd in Mexico is teleurstellend voor alle families van de UAW en voor gemeenschappen in het hele land," zei vice-president Terry Dittes van de GM-tak van de bond dramatisch.

Analyse: Handelsoorlog treft autowereld hard - Automobielmanagement.nl

Analyse: Handelsoorlog treft autowereld hard

De door de Amerikaanse president Donald Trump ingezette handelsoorlog treft de autowereld, zeker de Europese, nu al hard. Maar het kan allemaal veel erger worden als Trump zijn dreigement doorzet om auto’s die uit Europa naar zijn land worden gebracht met een invoerheffing van 20 procent te ‘belonen’.

Analyse: Handelsoorlog treft autowereld hard

Dat is meer een dreun dan een klap want Europa voert jaarlijks voor rond de 12 miljard euro aan auto’s uit naar de VS. Niet voor niets duikelden de koersen van Daimler, BMW, Volkswagen en ook Fiat Chrysler na de nieuwe Trump-tweet over dit onderwerp opnieuw scherp omlaag.

Trump kwam als eerste slag met een heffing op buitenlands staal en ijzer dat in de VS wordt ingevoerd. Daarmee wilde hij de nationale staalindustrie beschermen maar hij vergat daarbij dat veel van de autofabrikanten in zijn land – ook – van dat buitenlandse staal gebruiken. De invoerheffing maakt dus in de VS gebouwde auto’s direct duurder. Als tegenmaatregel verhoogde China al direct de heffing op buitenlandse auto’s naar liefst 40 procent. Dat trof opnieuw bedrijven als General Motors en Ford maar ook de Duitsers. Vooral BMW, dat er prat op gaat dat haar grootste niet-Duitse fabriek in de VS staat, maar ook Mercedes-Benz voert veel in Amerika gebouwde auto’s uit naar de Chinese markt en die dreigen daar nu een stuk duurder te worden.

Trumps nieuwe dreigement volgt op een eerdere tegenzet van de Europese Unie die wat de gemotoriseerde wereld betreft vooral Harley-Davidson raakt. De EU heeft uit wraak tegen de staalheffing een lange lijst bekend gemaakt van producten uit de Verenigde Staten waar het op haar beurt een extra heffing op gooit. Daar prijken ook motoren op, waar Brussel sinds vrijdag al 25 procent bovenop de invoerprijs heeft gegooid. Het enige Amerikaanse motormerk dat tegenwoordig nog in Europa wordt verkocht is Harley-Davidson. "We zullen genoodzaakt zijn om onze prijzen voor Europese klanten te verhogen. We proberen zo min mogelijk pijn te veroorzaken maar geen enkel bedrijf kan de gevolgen zelf opvangen," zegt Christian Arnezeder, directeur van de Europese tak van het motorbedrijf.
Een dreigende heffing op auto’s vormt een harde klap voor de Europese auto-industrie. De Verenigde Staten zijn de grootste exportmarkt voor hier gebouwde auto’s. Van de in totaal 48 miljard euro aan buiten de EU zelf verkochte auto’s kwam vorig jaar een kwart uit de VS. Duitsland is goed voor een kwart van die handel maar ook de Britten en de Italianen van FCA voeren veel auto’s naar de VS uit terwijl de Amerikaanse markt voor Volvo ook belangrijker wordt.

En bij al dat wapengekletter gaat General Motors keihard tegen de draad in. GM heeft immers aangekondigd dat het een nieuwe versie van de Chevrolet Blazer, nu een SUV, gaat bouwen in haar fabriek in Ramos Arizpe in Mexico. CEO Mary Barra lapt daarmee dus alle dreigementen van ‘haar’ president gewoon aan haar laars. Het besluit werd niet voor niets direct scherp bekritiseerd door de Unite Auto Workers vakbond die vierkant achter alle maatregelen van de president staat. "Het nieuws dat die auto wordt gebouwd in Mexico is teleurstellend voor alle families van de UAW en voor gemeenschappen in het hele land," zei vice-president Terry Dittes van de GM-tak van de bond dramatisch.