Dat is de boodschap van een speciale Brexit manifestatie van de Britse autokoepel Society of Motor Manufacturers and Traders. In de eerste helft van dit jaar werd er in de sector net 400 miljoen euro geïnvesteerd terwijl dat vorig jaar in die tijd ruim 800 miljoen was, werd daar gemeld. Volgens de SMMT zullen autofabrikanten als BMW, Honda en Nissan gedwongen zijn hun fabrieken uit Groot-Brittannië weg te halen als ze niet snel de garantie krijgen dat de handel in en het transport van auto’s en onderdelen tussen hun Europese vestigingen na Brexit ongemoeid door kan gaan. Dagelijks gaan er meer dan duizend vrachtwagencombinaties met auto-onderdelen over Het Kanaal en de Noordzee en dat dreigt na Brexit onmogelijk of in ieder geval aanzienlijk moeilijker te worden. 

Banen veilig stellen

Inmiddels heeft Jaguar Land Rover al meegedeeld dat het de productie van minstens één model verplaatst naar Slowakije. "Er staan veel beslissingen over nieuwe modellen aan te komen. De regering moet daarom stappen zetten om het vertrouwen van de bedrijven te versterken en de vele duizenden banen veilig te stellen," zegt directeur Michael Hawes van de SMMT. Volgens zijn organisatie heeft de regering geen enkel Plan B voor als er geen deal met de rest van de EU gesloten kan worden. "Het huidige gedoe met tegengestelde berichten en rode lijnen gaat direct tegen de belangen van de Britse auto-industrie in. Er is geen Brexit-dividend voor onze sector, zeker niet tegen het licht van de steeds vijandiger handelsomgeving."