VW steekt 100 miljoen in batterijtechniek

Volkswagen heeft zich voor 100 miljoen dollar ingekocht bij het Amerikaanse QuantumScape, een groep wetenschappers die werken aan de ontwikkeling van vaste stof batterijen. Die zouden op den duur de huidige lithium batterijen in elektrische auto’s kunnen vervangen.

Met het belang verwerft Volkswagen het recht om als eerste gebruik te mogen maken van door QuantumScape ontwikkelde technologieën. Beide partners spelen met de gedachte om een kleinschalige proeffabriek te bouwen in Salzgitter maar denken nog wel één of twee jaar nodig te hebben voordat het licht op groen zou springen. In zo’n pilotfabriek moeten dan niet alleen de battery-packs maar ook de cellen zelf gefabriceerd worden. In de beginfase zou die productie al voldoende moeten zijn voor 10.000 elektrische auto’s per jaar.

Dat is echter nog altijd maar een schijntje vergeleken bij de EV-plannen van Volkswagen want daarin is er sprake van dat tegen 2025 een kwart van de tien miljoen auto’s die de groep jaarlijks verkoopt elektrisch zou moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW steekt 100 miljoen in batterijtechniek - Automobielmanagement.nl

VW steekt 100 miljoen in batterijtechniek

Volkswagen heeft zich voor 100 miljoen dollar ingekocht bij het Amerikaanse QuantumScape, een groep wetenschappers die werken aan de ontwikkeling van vaste stof batterijen. Die zouden op den duur de huidige lithium batterijen in elektrische auto’s kunnen vervangen.

Met het belang verwerft Volkswagen het recht om als eerste gebruik te mogen maken van door QuantumScape ontwikkelde technologieën. Beide partners spelen met de gedachte om een kleinschalige proeffabriek te bouwen in Salzgitter maar denken nog wel één of twee jaar nodig te hebben voordat het licht op groen zou springen. In zo’n pilotfabriek moeten dan niet alleen de battery-packs maar ook de cellen zelf gefabriceerd worden. In de beginfase zou die productie al voldoende moeten zijn voor 10.000 elektrische auto’s per jaar.

Dat is echter nog altijd maar een schijntje vergeleken bij de EV-plannen van Volkswagen want daarin is er sprake van dat tegen 2025 een kwart van de tien miljoen auto’s die de groep jaarlijks verkoopt elektrisch zou moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding