GM: handelsoorlog gaat banen kosten

De handelsoorlog en de hoge heffingen die de regering van president Trump wil leggen op ingevoerde auto’s kunnen leiden tot ‘een kleiner General Motors’. Ook zullen auto’s voor de Amerikanen zelf duurder worden.

In een brief aan het Amerikaanse ministerie voor handel stelt de CEO van General Motors Mary Barra ‘dat hoge heffingen kunnen leiden tot een verminderde aanwezigheid op de thuismarkt en elders voor deze iconische Amerikaanse onderneming. Daardoor bestaat het risico op minder, niet meer, Amerikaanse banen. De tarieven leiden tot hogere autoprijzen en daardoor lagere verkopen. Zelfs als autofabrikanten er voor kiezen om de heffingen niet door te berekenen, dan nog kunnen ze leiden tot minder investeringen, minder banen en lagere lonen voor onze werknemers.’

GM, dat al eerder meedeelde een nieuw model in Mexico te gaan bouwen, volgt met die waarschuwingen motorfabrikant Harley-Davidson. Dat bedrijf heeft, tot grote woede van Trump, al aangekondigd dat het een deel van de productie naar buiten de VS gaat verplaatsen. Verder hebben ook Toyota, Hyundai en BMW gewaarschuwd dat de heffingen de fabrieken, banen, export en economische voorspoed in en van de VS bedreigen. Toyota wijst er op dat het samen met Mazda 1,3 miljard euro investeert in een nieuwe Amerikaanse autofabriek waarvan de bouw recent is begonnen.

GM: handelsoorlog gaat banen kosten - Automobielmanagement.nl

GM: handelsoorlog gaat banen kosten

De handelsoorlog en de hoge heffingen die de regering van president Trump wil leggen op ingevoerde auto’s kunnen leiden tot ‘een kleiner General Motors’. Ook zullen auto’s voor de Amerikanen zelf duurder worden.

In een brief aan het Amerikaanse ministerie voor handel stelt de CEO van General Motors Mary Barra ‘dat hoge heffingen kunnen leiden tot een verminderde aanwezigheid op de thuismarkt en elders voor deze iconische Amerikaanse onderneming. Daardoor bestaat het risico op minder, niet meer, Amerikaanse banen. De tarieven leiden tot hogere autoprijzen en daardoor lagere verkopen. Zelfs als autofabrikanten er voor kiezen om de heffingen niet door te berekenen, dan nog kunnen ze leiden tot minder investeringen, minder banen en lagere lonen voor onze werknemers.’

GM, dat al eerder meedeelde een nieuw model in Mexico te gaan bouwen, volgt met die waarschuwingen motorfabrikant Harley-Davidson. Dat bedrijf heeft, tot grote woede van Trump, al aangekondigd dat het een deel van de productie naar buiten de VS gaat verplaatsen. Verder hebben ook Toyota, Hyundai en BMW gewaarschuwd dat de heffingen de fabrieken, banen, export en economische voorspoed in en van de VS bedreigen. Toyota wijst er op dat het samen met Mazda 1,3 miljard euro investeert in een nieuwe Amerikaanse autofabriek waarvan de bouw recent is begonnen.