Frost & Sullivan: Abonnement op aftersales wordt de trend

Autofabrikanten gaan steeds meer de hele aftersales op abonnementsbasis bieden aan hun klanten. Ze worden daarmee van pure autoverkopers meer aanbieders van diensten zoals onderhoud, verzekering en garantie, terwijl dat pakket ook uitgebreid wordt met bijvoorbeeld banden en andere onderdelen en de brandstof. Ook mobiliteitsdiensten als autodelen of autonoom rijden komen bij die abonnementen in beeld.

Met die abonnementen genereren de fabrikanten dan een interessante stroom aan vaste inkomsten, concludeert onderzoeksbureau Frost & Sullivan. Luxere merken als BMW en Mercedes-Benz bieden al op beperkte schaal dergelijke abonnementen met en rond de auto. Volvo heeft laten doorschemeren dat het op niet al te lange termijn helemaal op die basis denkt te werken terwijl Jaguar Land Rover een abonnementenservice uitrolt over heel Groot-Brittannië. F&S verwacht dat ook de meer massamerken binnenkort dergelijke diensten zullen aanbieden en ze dan ook snel gaan uitbreiden.

BMW’s directeur mobility services Bernhard Blattel: "We kijken hier naar drie factoren, de mobiliteitsvraag van de klant, de ruimte die wordt gebruikt en de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteitstechnologie. Wat al die factoren samenbindt, is data. We kunnen dat soort diensten ook niet allemaal zelf aanbieden maar zoeken naar combinaties met andere partners."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Frost & Sullivan: Abonnement op aftersales wordt de trend - Automobielmanagement.nl

Frost & Sullivan: Abonnement op aftersales wordt de trend

Autofabrikanten gaan steeds meer de hele aftersales op abonnementsbasis bieden aan hun klanten. Ze worden daarmee van pure autoverkopers meer aanbieders van diensten zoals onderhoud, verzekering en garantie, terwijl dat pakket ook uitgebreid wordt met bijvoorbeeld banden en andere onderdelen en de brandstof. Ook mobiliteitsdiensten als autodelen of autonoom rijden komen bij die abonnementen in beeld.

Met die abonnementen genereren de fabrikanten dan een interessante stroom aan vaste inkomsten, concludeert onderzoeksbureau Frost & Sullivan. Luxere merken als BMW en Mercedes-Benz bieden al op beperkte schaal dergelijke abonnementen met en rond de auto. Volvo heeft laten doorschemeren dat het op niet al te lange termijn helemaal op die basis denkt te werken terwijl Jaguar Land Rover een abonnementenservice uitrolt over heel Groot-Brittannië. F&S verwacht dat ook de meer massamerken binnenkort dergelijke diensten zullen aanbieden en ze dan ook snel gaan uitbreiden.

BMW’s directeur mobility services Bernhard Blattel: "We kijken hier naar drie factoren, de mobiliteitsvraag van de klant, de ruimte die wordt gebruikt en de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteitstechnologie. Wat al die factoren samenbindt, is data. We kunnen dat soort diensten ook niet allemaal zelf aanbieden maar zoeken naar combinaties met andere partners."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding