Verkoop batterij-divisie Nissan loopt spaak

Nissan heeft de verkoop van haar batterijen-business voorlopig in de ijskast gezet. Nissan had een voorlopige overeenkomst met de Chinese investeerder GSR om dochterbedrijf Automotive Energy Supply Corp voor een miljard dollar over te nemen maar GSR bleek uiteindelijk niet voldoende geld bij elkaar te kunnen halen.

Verkoop batterij-divisie Nissan loopt spaak

Automotive Energy Supply beschikt over batterijenfabrieken in Japan, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De verkoop zou de grootste overdracht van de fabricage van lithium-ion batterijen zijn die tot nu toe heeft plaatsgevonden.

Nissan heeft al enkele mislukte pogingen gedaan om de batterijtak af te splitsen maar blijft zoeken naar een koper. De Japanse autofabrikant wil op die manier minder afhankelijk zijn van één leverancier, zeker gezien de zich snel ontwikkelende technologie rond autobatterijen. Bovendien zou de verkoop geld op moeten leveren om te investeren in andere belangrijke zaken zoals autonoom rijden. Bestuursvoorzitter Carlos Ghosn roept ook al jaren ‘dat het goedkoper is om batterijen van derde partijen in te kopen dan ze zelf te fabriceren.’

Verkoop batterij-divisie Nissan loopt spaak - Automobielmanagement.nl

Verkoop batterij-divisie Nissan loopt spaak

Nissan heeft de verkoop van haar batterijen-business voorlopig in de ijskast gezet. Nissan had een voorlopige overeenkomst met de Chinese investeerder GSR om dochterbedrijf Automotive Energy Supply Corp voor een miljard dollar over te nemen maar GSR bleek uiteindelijk niet voldoende geld bij elkaar te kunnen halen.

Verkoop batterij-divisie Nissan loopt spaak

Automotive Energy Supply beschikt over batterijenfabrieken in Japan, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De verkoop zou de grootste overdracht van de fabricage van lithium-ion batterijen zijn die tot nu toe heeft plaatsgevonden.

Nissan heeft al enkele mislukte pogingen gedaan om de batterijtak af te splitsen maar blijft zoeken naar een koper. De Japanse autofabrikant wil op die manier minder afhankelijk zijn van één leverancier, zeker gezien de zich snel ontwikkelende technologie rond autobatterijen. Bovendien zou de verkoop geld op moeten leveren om te investeren in andere belangrijke zaken zoals autonoom rijden. Bestuursvoorzitter Carlos Ghosn roept ook al jaren ‘dat het goedkoper is om batterijen van derde partijen in te kopen dan ze zelf te fabriceren.’