Eén van de opties is het centrum met medewerkers en al over te dragen aan een groot ingenieursbureau. Dat maakt de weg vrij om ook activiteiten voor andere opdrachtgevers in de autowereld of daar buiten op te pakken.

Het R&D-centrum in Rüsselheim werkte grotendeels voor de vroegere eigenaar General Motors maar nu het in handen is van PSA is er veel minder werk voor de circa 700 technische specialisten. Veel van het werk dat in Rüsselheim werd gedaan, wordt gedoubleerd door andere vestigingen van PSA. "Niets is nog beslist. Bovenop de al genomen maatregelen rond de interne organisatie moeten we met de vertegenwoordigers van het personeel bespreken wat de beste manier is om de terugloop van de activiteiten op te vangen," zegt een woordvoerder.

PSA wijst er daarbij op dat in het vorig jaar december met de vakcentrale IG Metall gesloten akkoord over de toekomst van Opel in Duitsland al staat dat er strategische partners gevonden moeten worden voor de R&D. De Duitse autodeskundige prof Ferdinand Dudenhöffer ziet zijn voorspellingen echter nu al uitkomen: "Het lijkt er op dat PSA niet al haar kaarten op tafel heeft gelegd. Als het zo doorgaat wordt Opel een soort commerciële afdeling met één fabriek en een minicentrum voor ontwikkeling."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding