Via een speciale app wil Volvo Cars haar klanten betrouwbare on-demand toegang tot haar auto’s en diensten bieden. Anderzijds krijgt het autobedrijf via die app informatie over de mobiliteitsbehoeften, gewoonten en voorkeuren van de gebruikers waarmee het de klantenrelatie verder kan personaliseren.

M is nu al aangekondigd maar wordt pas in het voorjaar van 2019 gelanceerd, eerst in Zweden en de Verenigde Staten. "Volvo Cars wordt meer dan alleen maar een autobedrijf. We realiseren ons dat stadsbewoners opnieuw gaan nadenken over traditioneel bezit van een auto. M maakt deel uit van ons antwoord. We ontwikkelen ons naar een direct-to-consumer dienstenleverancier," zegt CEO Håkan Samuelsson.

Hij heeft al eerder betoogd dat automobilisten in de nabije toekomst veel meer kiezen voor een abonnementsvorm dan voor eigendom van een auto. Voor de verdere ontwikkeling van M leunt Volvo Cars op de kennis en ervaring van haar eigen autodeel-tak Sunfleet die momenteel in Zweden een half miljoen gebruikers voor in totaal 1.700 auto’s telt. Sunfleet zal te zijner tijd ook in M worden geïntegreerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding