Volvo schrijft die goede resultaten toe aan de sterke verkopen. In de afgelopen drie maanden verkocht de Zweeds-Chinese autofabrikant wereldwijd 170.232 nieuwe auto’s, dat is een kleine 15 procent meer dan in de vergelijkbare periode in 2017.

Het tweede kwartaal was voor Volvo daarmee nog een stuk beter dan het eerste. Over het hele halfjaar komt de operationele winst bijna 16 procent hoger uit bij een 24 procent hoger omzet.
"Die resultaten laten zien dat Volvo Cars nu een goede uitgangspositie heeft voor een nieuwe periode van duurzame wereldwijde groei," zegt CEO en bestuursvoorzitter Håkan Samuelsson. Hij verwacht dat zijn bedrijf ook over heel 2018 nieuwe records neer zal kunnen zetten.

Toch zijn er wel wat wolken aan de horizon verschenen. In een interview met CNBC heeft Samuelsson toegegeven dat de geplande miljardeninvesteringen in de VS op losse schroeven komen te staan als de handelsoorlog verder escaleert. Volvo Cars opende een paar weken geleden haar eerste Amerikaanse autofabriek in South-Carolina. Daar hoopt Volvo vanaf deze herfst auto’s te bouwen voor de Amerikaanse markt zelf maar ook voor de export, onder meer naar China. Die plannen kunnen ernstig in gevaar komen als de Chinezen uit wraak voor de importtarieven van president Donald Trump een hoge heffing opleggen op buitenlandse auto’s. "De helft van de 4.000 arbeiders in de fabriek gaat auto’s voor de export bouwen dus als de handelsproblemen die export bemoeilijken dan betekent dat minder banen."