Vraagtekens rond Ford in Europa

Een drastische herstructurering van Ford gaan de komende drie tot vijf jaar zeker 11 miljard dollar kosten. In Europa gaat Ford de investeringen vooral richten op de nog wel succesvolle bestelwagens en op de Ranger die hier de bestverkochte pick-up is.

Vraagtekens rond Ford in Europa

Verder wordt er wat Europa betreft ‘agressief gesneden in de kosten en wordt kapitaal-efficiëntie door het hele bedrijf opgedreven’. Wat dat alles betekent voor de Europese personenauto’s van Ford is in dit stadium nog niet meegedeeld. Financieel directeur Bob Shanks zegt in het algemeen ‘dat er harde beslissingen worden genomen om slecht presterende bedrijfsonderdelen weer winstgevend te maken. De rest wordt afgestoten.’ Eerder al trok landgenoot General Motors zich helemaal terug uit Europa met de verkoop van Opel/Vauxhall aan PSA.

Ook in China blijft Ford het bar slecht doen. In Noord-Amerika, waar Ford de sedans uit het gamma schrapt, gaat het wel goed. Daar heeft Ford, net als General Motors, de divisie die zich bezig houdt met autonoom rijden verzelfstandigd tot Ford Autonomous Vehicles LCC. Al met al zag Ford de nettowinst over het tweede kwartaal dalen van 2 naar 1,1 miljard dollar. De omzet liep met een miljard dollar terug naar 38,9 miljard dollar. Europa dook echter opnieuw in de rode cijfers terwijl Azië/Pacific het kwartaal eveneens met verlies eindigde.

Vraagtekens rond Ford in Europa - Automobielmanagement.nl

Vraagtekens rond Ford in Europa

Een drastische herstructurering van Ford gaan de komende drie tot vijf jaar zeker 11 miljard dollar kosten. In Europa gaat Ford de investeringen vooral richten op de nog wel succesvolle bestelwagens en op de Ranger die hier de bestverkochte pick-up is.

Vraagtekens rond Ford in Europa

Verder wordt er wat Europa betreft ‘agressief gesneden in de kosten en wordt kapitaal-efficiëntie door het hele bedrijf opgedreven’. Wat dat alles betekent voor de Europese personenauto’s van Ford is in dit stadium nog niet meegedeeld. Financieel directeur Bob Shanks zegt in het algemeen ‘dat er harde beslissingen worden genomen om slecht presterende bedrijfsonderdelen weer winstgevend te maken. De rest wordt afgestoten.’ Eerder al trok landgenoot General Motors zich helemaal terug uit Europa met de verkoop van Opel/Vauxhall aan PSA.

Ook in China blijft Ford het bar slecht doen. In Noord-Amerika, waar Ford de sedans uit het gamma schrapt, gaat het wel goed. Daar heeft Ford, net als General Motors, de divisie die zich bezig houdt met autonoom rijden verzelfstandigd tot Ford Autonomous Vehicles LCC. Al met al zag Ford de nettowinst over het tweede kwartaal dalen van 2 naar 1,1 miljard dollar. De omzet liep met een miljard dollar terug naar 38,9 miljard dollar. Europa dook echter opnieuw in de rode cijfers terwijl Azië/Pacific het kwartaal eveneens met verlies eindigde.