Die winst stond vooral onder druk doordat BMW vergeleken met een jaar geleden met 2,8 miljard euro rond de 300 miljoen euro meer investeerde in nieuwe technologie en productiecapaciteit. Hoewel het aantal afgeleverde auto’s met 1.242.500 wel 1,8 procent hoger lag, kwam de omzet met ruim 47,7 miljard juist vier procent lager uit.

CEO Harald Krüger blijft alle nadruk leggen op de race naar de nieuwe technologie. Dit jaar zal BMW daartoe de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling opvoeren tot zeven procent van de omzet, bijna een vol procentpunt meer dan in 2017. "We blijven ons consistent voorbereiden op de eisen van morgen. Die aanpak stelt ons in staat om een betrouwbare partner te blijven, wat des te belangrijker is in moeilijke tijden." Krüger denkt ook dat BMW de problemen van vandaag de dag zeker de baas kan: "We hebben meer dan 100 jaar ervaring in het omgaan met wisselvalligheid in een veranderende wereld."

BMW brengt in het halfjaarbericht nog even in herinnering dat het recent drie nieuwe samenwerkingen heeft gesloten in China. Recent is ook meegedeeld dat er een nieuwe autofabriek wordt gebouwd in Hongarije. Verder is eveneens een meerderheidsbelang genomen in een Portugese software-ontwikkelaar om ook op dat gebied voorop te blijven lopen. De cijfers laten tevens zien dat de toename van het aantal verkochte auto’s in alle regio’s bescheiden bleef, met 1,2 procent groei in Europa, 2,2 procent in China en 2,8 procent in de Verenigde Staten.