Grote exportvraag naar Duitse diesel

Tweedehands diesels zijn in Duitsland zelf door de rijverboden en andere slechte publiciteit niet meer aan de straatstenen te slijten maar vinden in het buitenland nog altijd gretig aftrek.

In totaal zijn er vorig jaar rond de 240.000 Duitse diesel-occasions naar het buitenland gegaan, dat is 20 procent meer dan in 2016, blijkt uit gegevens van de statistiekdienst SBA. De grootste afnemers zijn Italië met 22.045 auto’s, Oostenrijk met 21.307 stuks en Frankrijk dat 16.527 oudere Duitse diesels overnam.

Prof Christian Kille van de hogeschool van Würzburg-Schweinfurt, die de cijfers verder heeft geanalyseerd: "Landen als Oekraïne en ook Kroatië zijn vooral interessant voor oudere auto’s terwijl de buurlanden en landen in Zuid-Europa meer interesse tonen in nieuwere en dus duurdere auto’s." Kille wijst er op dat buurland Zwitserland echter nauwelijks tweedehands auto’s uit Duitsland koopt. In Noorwegen bestaat helemaal geen belangstelling. "Over de werkelijke prijzen is weinig te zeggen. De Duitse exporteur heeft er alle belang bij om de transactieprijs zo laag mogelijk te houden vanwege de belastingen," voegt de hoogleraar er aan toe.

Grote exportvraag naar Duitse diesel - Automobielmanagement.nl

Grote exportvraag naar Duitse diesel

Tweedehands diesels zijn in Duitsland zelf door de rijverboden en andere slechte publiciteit niet meer aan de straatstenen te slijten maar vinden in het buitenland nog altijd gretig aftrek.

In totaal zijn er vorig jaar rond de 240.000 Duitse diesel-occasions naar het buitenland gegaan, dat is 20 procent meer dan in 2016, blijkt uit gegevens van de statistiekdienst SBA. De grootste afnemers zijn Italië met 22.045 auto’s, Oostenrijk met 21.307 stuks en Frankrijk dat 16.527 oudere Duitse diesels overnam.

Prof Christian Kille van de hogeschool van Würzburg-Schweinfurt, die de cijfers verder heeft geanalyseerd: "Landen als Oekraïne en ook Kroatië zijn vooral interessant voor oudere auto’s terwijl de buurlanden en landen in Zuid-Europa meer interesse tonen in nieuwere en dus duurdere auto’s." Kille wijst er op dat buurland Zwitserland echter nauwelijks tweedehands auto’s uit Duitsland koopt. In Noorwegen bestaat helemaal geen belangstelling. "Over de werkelijke prijzen is weinig te zeggen. De Duitse exporteur heeft er alle belang bij om de transactieprijs zo laag mogelijk te houden vanwege de belastingen," voegt de hoogleraar er aan toe.