Nederlander gek op Belgische diesels

Vorig jaar is voor iets meer dan 2 miljard euro aan tweedehands auto’s uit België naar het buitenland verkocht. Vooral de export van tweedehands diesels groeit sterk omdat daar in België zelf nauwelijks meer een markt voor is. Ons land nam vorig jaar ruim twee keer zo veel Belgische occasions af als in 2013.

"In Nederland groeit de interesse voor onze dieselwagens. Nederland heeft veel benzinewagens. Grotere dieselwagens worden fiscaal ontmoedigd. Toch is er vraag naar stevigere motoren, bijvoorbeeld om een caravan te trekken. Daarbij worden Nederlanders geholpen door het feit dat tweedehands dieselwagens fiscaal interessanter zijn," stelt Pieter Behets van het Belgische online autoplatform Cars on the web in dagblad De Standaard.

Over de hele linie nam de uitvoer van occasions in de vijf jaar tot eind 2017 met 17 procent toe. De sterkste groei zit in de export naar Portugal en daarnaast naar de Oost-Europese landen, blijkt uit cijfers van autofederatie Febiac. Behets vreest dat de handel naar Portugal echter drastisch zal verminderen omdat ook daar strengere milieu-eisen gaan gelden. De export naar Duitsland zakt de laatste jaren voortdurend in doordat Oost-Europeanen nu vaker zelf occasions komen kopen en de Duitse tussenhandel voorbij gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nederlander gek op Belgische diesels - Automobielmanagement.nl

Nederlander gek op Belgische diesels

Vorig jaar is voor iets meer dan 2 miljard euro aan tweedehands auto’s uit België naar het buitenland verkocht. Vooral de export van tweedehands diesels groeit sterk omdat daar in België zelf nauwelijks meer een markt voor is. Ons land nam vorig jaar ruim twee keer zo veel Belgische occasions af als in 2013.

"In Nederland groeit de interesse voor onze dieselwagens. Nederland heeft veel benzinewagens. Grotere dieselwagens worden fiscaal ontmoedigd. Toch is er vraag naar stevigere motoren, bijvoorbeeld om een caravan te trekken. Daarbij worden Nederlanders geholpen door het feit dat tweedehands dieselwagens fiscaal interessanter zijn," stelt Pieter Behets van het Belgische online autoplatform Cars on the web in dagblad De Standaard.

Over de hele linie nam de uitvoer van occasions in de vijf jaar tot eind 2017 met 17 procent toe. De sterkste groei zit in de export naar Portugal en daarnaast naar de Oost-Europese landen, blijkt uit cijfers van autofederatie Febiac. Behets vreest dat de handel naar Portugal echter drastisch zal verminderen omdat ook daar strengere milieu-eisen gaan gelden. De export naar Duitsland zakt de laatste jaren voortdurend in doordat Oost-Europeanen nu vaker zelf occasions komen kopen en de Duitse tussenhandel voorbij gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding