Race om de top is weer spannend

Wie wordt dit jaar de grootste autogroep ter wereld, Volkswagen AG of de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie? Na het verstrijken van de eerste jaarhelft blijkt de race weer minstens net zo spannend als de laatste jaren.

Renault, Nissan en Mitsubishi staan na die zes maanden duidelijk aan top met 5.540.000 verkochte auto’s. Daarvan kwamen er 2,1 miljoen voor rekening van Renault en Dacia, 2,8 miljoen van Nissan inclusief Datsun en Infiniti terwijl de nieuwe partner Mitsubishi 616.648 auto’s verkocht.

De Volkswagen Groep meldde eerder dat het in de eerste zes maanden 5.519.000 voertuigen had verkocht. Dat is dus 21.000 minder dan de Frans/Japanse combinatie, een fractie op die meer dan vijf miljoen stuks. Worden de vrachtwagens van MAN en Scania er af getrokken, dan komt de teller bij de Duitse groep op 5.406.800 en wordt de afstand tot ‘RNM’ toch wat groter.

Toyota lijkt definitief afgezakt naar een derde plaats want dat kwam over de eerste zes maanden inclusief Daihatsu en vrachtwagenbouwer Hino op 5.249.052 voertuigen, zo goed als 300.000 minder dan de alliantie rond Renault.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Race om de top is weer spannend - Automobielmanagement.nl

Race om de top is weer spannend

Wie wordt dit jaar de grootste autogroep ter wereld, Volkswagen AG of de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie? Na het verstrijken van de eerste jaarhelft blijkt de race weer minstens net zo spannend als de laatste jaren.

Renault, Nissan en Mitsubishi staan na die zes maanden duidelijk aan top met 5.540.000 verkochte auto’s. Daarvan kwamen er 2,1 miljoen voor rekening van Renault en Dacia, 2,8 miljoen van Nissan inclusief Datsun en Infiniti terwijl de nieuwe partner Mitsubishi 616.648 auto’s verkocht.

De Volkswagen Groep meldde eerder dat het in de eerste zes maanden 5.519.000 voertuigen had verkocht. Dat is dus 21.000 minder dan de Frans/Japanse combinatie, een fractie op die meer dan vijf miljoen stuks. Worden de vrachtwagens van MAN en Scania er af getrokken, dan komt de teller bij de Duitse groep op 5.406.800 en wordt de afstand tot ‘RNM’ toch wat groter.

Toyota lijkt definitief afgezakt naar een derde plaats want dat kwam over de eerste zes maanden inclusief Daihatsu en vrachtwagenbouwer Hino op 5.249.052 voertuigen, zo goed als 300.000 minder dan de alliantie rond Renault.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding