VW kocht Ducati in 2012 voor 860 miljoen, vooral op aandrang van de toenmalige topman Ferdinand Piëch die graag een toonaangevend motormerk in de stal wilde hebben. Voor Ducati was VW al de zesde eigenaar sinds 1985. De deal heeft Ducati echter niet de expansie gebracht die er van werd verwacht. Het aantal verkochte motoren is weliswaar toegenomen van 42.000 in 2012 tot 56.000 vorig jaar maar daarmee blijft het toch een nichemerk vergeleken bij bijvoorbeeld Honda dat jaarlijks 18 miljoen motoren verkoopt. Bovendien blijven de Italianen sterk afhankelijk van Europa waar het bijna 60 procent van de verkopen realiseert.

Financieel gesproken haalde Ducati vorig jaar een omzet van 736 miljoen, vrijwel evenveel als in 2016. De operationele winst bleef beperkt tot 28 miljoen euro, een kleinigheid binnen Audi waar Ducati officieel toe behoort. Ondanks de weifelingen van Audi hebben zich de laatste tijd wel al enkele kandidaten gemeld die het Italiaanse merk over willen nemen. Zo zou Eicher Motors, het bedrijf achter Royal Enfield, bereid zijn twee miljard op tafel te leggen, een bedrag dat de Volkswagen Groep in deze moeilijke tijden goed kan gebruiken.