Continental zit zwaar in de problemen

Bij de Duitse bandenfabrikant en autotoeleverancier Continental is de situatie een stuk ernstiger dan gedacht. “Op dit foute spoor rijden we geen meter meer, deze trein stopt hier en nu,” schrijft CEO Elmar Degenhart in een brandbrief van de Raad van Bestuur aan 400 managers. Degenhart kondigt ook aan dat er koppen gaan rollen.

Continental heeft eerder dit jaar al twee keer een winstwaarschuwing uitgestuurd. Bij de laatste van net twee weken geleden leidde dat tot een koersdaling van 13 procent, de grootste in tien jaar. Maar de situatie blijkt nog erger dan uit die eerdere berichten al bleek. "De huidige situatie in ons bedrijf is zeer ernstig." Veel managers maken de afgesproken kostenbesparingen niet waar en halen ook andere gestelde doelen niet, aldus de Raad van Bestuur. "U houdt u niet aan de beloften. Daar waar het vertrouwen van onze relevante aandeelhouders blijvend verstoord is, komen er veranderingen in het management." De brief wordt in de Duitse financiële pers als ‘buitengewoon hard’ bestempeld.

Continental zit aan twee kanten in de mangel. Aan de ene kant valt de omzet zowel in China als in Europa tegen. De Europese automarkten boekten in augustus weliswaar grote plussen door het eenmalige WLTP-effect maar doen het over het algemeen minder goed dan de afgelopen jaren. Tegelijk moet ook een bedrijf als Continental miljarden investeren in nieuwe autotechnologie als elektrische en hybride aandrijvingen en automatisch rijden. Bovendien wordt het Duitse concern ook nog eens achtervolgd door garantieclaims.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Continental zit zwaar in de problemen - Automobielmanagement.nl

Continental zit zwaar in de problemen

Bij de Duitse bandenfabrikant en autotoeleverancier Continental is de situatie een stuk ernstiger dan gedacht. “Op dit foute spoor rijden we geen meter meer, deze trein stopt hier en nu,” schrijft CEO Elmar Degenhart in een brandbrief van de Raad van Bestuur aan 400 managers. Degenhart kondigt ook aan dat er koppen gaan rollen.

Continental heeft eerder dit jaar al twee keer een winstwaarschuwing uitgestuurd. Bij de laatste van net twee weken geleden leidde dat tot een koersdaling van 13 procent, de grootste in tien jaar. Maar de situatie blijkt nog erger dan uit die eerdere berichten al bleek. "De huidige situatie in ons bedrijf is zeer ernstig." Veel managers maken de afgesproken kostenbesparingen niet waar en halen ook andere gestelde doelen niet, aldus de Raad van Bestuur. "U houdt u niet aan de beloften. Daar waar het vertrouwen van onze relevante aandeelhouders blijvend verstoord is, komen er veranderingen in het management." De brief wordt in de Duitse financiële pers als ‘buitengewoon hard’ bestempeld.

Continental zit aan twee kanten in de mangel. Aan de ene kant valt de omzet zowel in China als in Europa tegen. De Europese automarkten boekten in augustus weliswaar grote plussen door het eenmalige WLTP-effect maar doen het over het algemeen minder goed dan de afgelopen jaren. Tegelijk moet ook een bedrijf als Continental miljarden investeren in nieuwe autotechnologie als elektrische en hybride aandrijvingen en automatisch rijden. Bovendien wordt het Duitse concern ook nog eens achtervolgd door garantieclaims.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding