Ford weerstaat druk van Trump rond Focus

Ford zal niet voldoen aan de oproep van president Donald Trump om de Focus voor de Amerikaanse markt voortaan in de VS zelf te bouwen.

Ford gaat medische apparatuur produceren

Ford was van plan die kleinere auto voorlopig in China te bouwen en dan naar de VS te verschepen maar dat plan is doorkruist door de heffing van 25 procent die Trump op auto’s uit China heeft gelegd. "Mooi, dan kan die auto nu dus uit Amerikaanse fabrieken zelf komen, daar hoeft Ford geen heffing te betalen," tweette Trump.

Maar dat gaat niet door omdat de Focus dan veel te duur zou worden, stelt Ford. De Focus zou in de VS de enige kleine auto in het nieuwe modellengamma van Ford zijn maar dat is economisch niet verantwoord door die heffing. Van die Focus worden er daar hooguit 50.000 per jaar verkocht en alleen als die uit een lage kosten land als China komen is dat haalbaar. "Dat betekent dus gewoon dat de Focus niet meer verkocht gaat worden," zegt analist Kristin Dziczek van het Center for Automotive Research. De ‘Europese’ Focus komt voorlopig nog uit fabrieken in Duitsland en Groot-Brittannië. Wat de toekomst daar is, heeft Ford tot nu toe nog niet gespecificeerd.

Ford weerstaat druk van Trump rond Focus - Automobielmanagement.nl

Ford weerstaat druk van Trump rond Focus

Ford zal niet voldoen aan de oproep van president Donald Trump om de Focus voor de Amerikaanse markt voortaan in de VS zelf te bouwen.

Ford gaat medische apparatuur produceren

Ford was van plan die kleinere auto voorlopig in China te bouwen en dan naar de VS te verschepen maar dat plan is doorkruist door de heffing van 25 procent die Trump op auto’s uit China heeft gelegd. "Mooi, dan kan die auto nu dus uit Amerikaanse fabrieken zelf komen, daar hoeft Ford geen heffing te betalen," tweette Trump.

Maar dat gaat niet door omdat de Focus dan veel te duur zou worden, stelt Ford. De Focus zou in de VS de enige kleine auto in het nieuwe modellengamma van Ford zijn maar dat is economisch niet verantwoord door die heffing. Van die Focus worden er daar hooguit 50.000 per jaar verkocht en alleen als die uit een lage kosten land als China komen is dat haalbaar. "Dat betekent dus gewoon dat de Focus niet meer verkocht gaat worden," zegt analist Kristin Dziczek van het Center for Automotive Research. De ‘Europese’ Focus komt voorlopig nog uit fabrieken in Duitsland en Groot-Brittannië. Wat de toekomst daar is, heeft Ford tot nu toe nog niet gespecificeerd.