Rechter heeft scherpe kritiek op oud-VW-baas Winterkorn

Voormalig VW-baas Martin Winterkorn werd in juli 2015 tijdens een overleg op hoog niveau geïnformeerd dat er in dieselauto’s van zijn onderneming sjoemelsoftware was geïnstalleerd.

Hij deed echter niets met die informatie en kwam op geen enkele manier in actie. "Winterkorn bleef na dat topoverleg dralen. Iedereen die in goed vertrouwen handelt zou een follow-up hebben gegeven aan deze informatie. Dat schijnt niet gebeurd te zijn."

Die kritiek komt van rechter Cristian Jäde, voorzitter van het gerechtshof in Braunschweig dat deze week is begonnen met het behandelen van de miljardenclaim van aandeelhouders die zich benadeeld achten omdat VW het schandaal te laat in de openbaarheid heeft gebracht. De rechter voegde daar nog aan toe dat het aannemelijk is dat Winterkorn al veel eerder op de hoogte was. "Het tussen 2005 en 2007 genomen besluit om sjoemelsoftware in dieselmotoren te installeren was illegaal maar had niet de bedoeling om de aandeelhouders te bedriegen," voegde hij er wel aan toe. Een advocaat voor VW stelde echter in een reactie ‘dat het oneerlijk zou zijn om te veronderstellen dat de CEO wist hoe de motormanagement software van het bedrijf werkt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Rechter heeft scherpe kritiek op oud-VW-baas Winterkorn - Automobielmanagement.nl

Rechter heeft scherpe kritiek op oud-VW-baas Winterkorn

Voormalig VW-baas Martin Winterkorn werd in juli 2015 tijdens een overleg op hoog niveau geïnformeerd dat er in dieselauto’s van zijn onderneming sjoemelsoftware was geïnstalleerd.

Hij deed echter niets met die informatie en kwam op geen enkele manier in actie. "Winterkorn bleef na dat topoverleg dralen. Iedereen die in goed vertrouwen handelt zou een follow-up hebben gegeven aan deze informatie. Dat schijnt niet gebeurd te zijn."

Die kritiek komt van rechter Cristian Jäde, voorzitter van het gerechtshof in Braunschweig dat deze week is begonnen met het behandelen van de miljardenclaim van aandeelhouders die zich benadeeld achten omdat VW het schandaal te laat in de openbaarheid heeft gebracht. De rechter voegde daar nog aan toe dat het aannemelijk is dat Winterkorn al veel eerder op de hoogte was. "Het tussen 2005 en 2007 genomen besluit om sjoemelsoftware in dieselmotoren te installeren was illegaal maar had niet de bedoeling om de aandeelhouders te bedriegen," voegde hij er wel aan toe. Een advocaat voor VW stelde echter in een reactie ‘dat het oneerlijk zou zijn om te veronderstellen dat de CEO wist hoe de motormanagement software van het bedrijf werkt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding