BMW zet Mini-fabriek stil om Brexit

BMW gaat haar grote Mini-fabriek in het Engelse Oxford, waar 4.500 mensen werken, volgend jaar maart de hele maand volledig stil leggen. Dat betekent dat er rond de 20.000 Mini’s minder worden gemaakt. De fabriek krijgt normaal gesproken in april een korte onderhoudsbeurt maar dat wordt nu vervroegd en verlengd.

bmw oxford

Dat besluit heeft alles te maken met Brexit want de officiële uittreding van Groot-Brittannië uit de EU staat gepland voor 29 maart 2019. "Hoewel we niet geloven dat er een worst-case scenario uit de bus zal komen, willen we op alle eventualiteiten voorbereid zijn," aldus BMW. Zo’n worst-case scenario, ofwel een no-deal Brexit, zou inhouden dat de Britten en Brussel niet op tijd nieuwe afspraken maken over de wederzijdse handel waardoor het wederzijdse vervoer van bijvoorbeeld auto-onderdelen ernstig belemmerd zou worden.

Eerder al stelde de Britse auto-organisatie SMMT dat er dagelijks duizenden vrachtwagens met dat soort onderdelen en componenten maar ook met nieuwe auto’s door de veerhavens en de Kanaaltunnel gaan. Dat vervoer zou bij een no-deal allemaal aan de grens gecontroleerd moeten worden. Brexit was eerder deze week al één van de redenen waarom Jaguar Land Rover de werkweek voor enkele duizenden mensen in een fabriek in Castle Bromwich van vijf naar drie dagen heeft teruggedraaid.

BMW zet Mini-fabriek stil om Brexit - Automobielmanagement.nl

BMW zet Mini-fabriek stil om Brexit

BMW gaat haar grote Mini-fabriek in het Engelse Oxford, waar 4.500 mensen werken, volgend jaar maart de hele maand volledig stil leggen. Dat betekent dat er rond de 20.000 Mini’s minder worden gemaakt. De fabriek krijgt normaal gesproken in april een korte onderhoudsbeurt maar dat wordt nu vervroegd en verlengd.

bmw oxford

Dat besluit heeft alles te maken met Brexit want de officiële uittreding van Groot-Brittannië uit de EU staat gepland voor 29 maart 2019. "Hoewel we niet geloven dat er een worst-case scenario uit de bus zal komen, willen we op alle eventualiteiten voorbereid zijn," aldus BMW. Zo’n worst-case scenario, ofwel een no-deal Brexit, zou inhouden dat de Britten en Brussel niet op tijd nieuwe afspraken maken over de wederzijdse handel waardoor het wederzijdse vervoer van bijvoorbeeld auto-onderdelen ernstig belemmerd zou worden.

Eerder al stelde de Britse auto-organisatie SMMT dat er dagelijks duizenden vrachtwagens met dat soort onderdelen en componenten maar ook met nieuwe auto’s door de veerhavens en de Kanaaltunnel gaan. Dat vervoer zou bij een no-deal allemaal aan de grens gecontroleerd moeten worden. Brexit was eerder deze week al één van de redenen waarom Jaguar Land Rover de werkweek voor enkele duizenden mensen in een fabriek in Castle Bromwich van vijf naar drie dagen heeft teruggedraaid.