Inmiddels zijn ook Olaf Kaden, chief engineer in het ontwikkelingscentrum in Rüsselheim, en directeur risicomanagement Stefan Heil vertrokken.

Los van die leegloop slagen de Franse eigenaren er ook nog steeds niet in Opel weer tot een succes op de markt te maken. Over de eerste acht maanden van 2018 komt het Duitse merk in Europa op een marktaandeel van 5,6 procent terwijl dat een jaar geleden nog 6,2 procent was. Volgens auto-expert prof Ferdinand Düdenhoffter van het Center for Automotive Research is het grotendeels te danken aan enorme kortingen en andere aanbiedingen waarmee dealers strooien dat Opel nog redelijk goed scoort.

Een teken aan de wand is echter dat de Duitsers in augustus in Europa net 4,4 procent meer auto’s verkochten dan in dezelfde maand in 2017. Daarmee heeft Opel dus nauwelijks geprofiteerd van het WLTP-effect dat bij vrijwel alle andere merken leidde tot een verkoopsprong van 30, 40 of zelfs 60 procent. "Niemand weet waar Opel eigenlijk voor staat," zegt een manager dan ook in Handelsblatt. Die krant voorspelt dat PSA-baas Carlos Tavares binnenkort al een nieuwe CEO naar Opel stuurt om de wat al te tamme Michael Lohscheller te vervangen.