"De voortdurende internationale handelsspanningen hebben de marktomstandigheden verergerd en de onzekerheid gevoed. Dit verstoort de vraag meer dan verwacht en leidt tot prijsdruk in diverse automarkten," meldt het merk.

BMW ging er vanuit dat de winst over 2018 ongeveer even hoog uit zou komen als vorig jaar maar denkt nu dat er een lager cijfer uit de bus zal komen. In de autodivisie zal ook de omzet dalen vergeleken bij 2017, terwijl eerder van een lichte stijging uit werd gegaan. Het Duitse autobedrijf heeft onder meer te maken met een snel verzwakkende automarkt in China. Daar zijn bovendien de in Noord-Amerika gebouwde SUV’s van BMW een stuk duurder geworden doordat Beijing in reactie op maatregelen van president Trump een invoerheffing van 25 procent op uit de VS komende auto’s heeft ingevoerd.

In eigen land zal BMW bovendien vermoedelijk geconfronteerd worden met hoge rekeningen nu de regering in Berlijn eist dat autofabrikanten de vervuiling door dieselauto’s met technische maatregelen terugdringen. Tenslotte geeft ook BMW nu toe dat de invoering van de strengere WLTP-eisen per 1 september hebben geleid tot een verstoring bij de productie. Eerder al kwam Daimler met een winstwaarschuwing terwijl VW al tijden waarschuwt dat er door WLTP dit najaar in ieder geval minder auto’s geproduceerd zullen worden.