WLTP komt Volkswagen Groep duur te staan

De Volkswagen Groep heeft in september met 827.700 exemplaren ruim 18 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Die scherpe daling is geheel te wijten aan de problemen door de nieuwe WLTP-testen.

WLTP komt Volkswagen Groep duur te staan

VW had van te voren al herhaaldelijk laten weten dat die verandering tot ernstige problemen in de productie en bij de aflevering zou gaan leiden. Over de eerste drie kwartalen staat nog steeds een plus van 4,2 procent op het bord met in totaal 8.130.300 verkochte voertuigen.

De daling over september komt dan ook grotendeels voor rekening van Europa waar VW en haar zustermerken samen 41,5 procent minder auto’s konden afleveren. Verkoopdirecteur Christian Dahlheim verwacht dat die trend in oktober aan zal houden maar ziet voor november en december weer een verbetering. Het duurt echter wel tot eind dit jaar voordat de groep de WLTP-overgang volledig geregeld zal hebben.

Toch gaan de zaken ook elders in de wereld niet goed. Zo zag Volkswagen de verkopen in China de afgelopen maand dalen met 5,7 procent en was er in Noord-Amerika sprake van een terugval met 4,8 procent. In China is het aantal door VW c.s. in één maand verkochte auto’s daarmee weer ruim onder de 400.000 gezakt. De enige twee landen die er écht goed uitspringen zijn Brazilië waar de groep ruim 28 procent meer auto’s verkocht en Rusland dat een plus van 20,5 procent neerzette. Wat tenslotte de verschillende merken betreft valt op dat de daling vrijwel overal tussen de 16 en 20 procent ligt met uitzondering van Porsche dat een kleine plus van drie procent wist te realiseren.

WLTP komt Volkswagen Groep duur te staan - Automobielmanagement.nl

WLTP komt Volkswagen Groep duur te staan

De Volkswagen Groep heeft in september met 827.700 exemplaren ruim 18 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Die scherpe daling is geheel te wijten aan de problemen door de nieuwe WLTP-testen.

WLTP komt Volkswagen Groep duur te staan

VW had van te voren al herhaaldelijk laten weten dat die verandering tot ernstige problemen in de productie en bij de aflevering zou gaan leiden. Over de eerste drie kwartalen staat nog steeds een plus van 4,2 procent op het bord met in totaal 8.130.300 verkochte voertuigen.

De daling over september komt dan ook grotendeels voor rekening van Europa waar VW en haar zustermerken samen 41,5 procent minder auto’s konden afleveren. Verkoopdirecteur Christian Dahlheim verwacht dat die trend in oktober aan zal houden maar ziet voor november en december weer een verbetering. Het duurt echter wel tot eind dit jaar voordat de groep de WLTP-overgang volledig geregeld zal hebben.

Toch gaan de zaken ook elders in de wereld niet goed. Zo zag Volkswagen de verkopen in China de afgelopen maand dalen met 5,7 procent en was er in Noord-Amerika sprake van een terugval met 4,8 procent. In China is het aantal door VW c.s. in één maand verkochte auto’s daarmee weer ruim onder de 400.000 gezakt. De enige twee landen die er écht goed uitspringen zijn Brazilië waar de groep ruim 28 procent meer auto’s verkocht en Rusland dat een plus van 20,5 procent neerzette. Wat tenslotte de verschillende merken betreft valt op dat de daling vrijwel overal tussen de 16 en 20 procent ligt met uitzondering van Porsche dat een kleine plus van drie procent wist te realiseren.