Transporteurs eisen miljarden van vrachtwagenbouwers

Europese transportbedrijven eisen minstens 7,5 miljard euro van de grote fabrikanten van vrachtwagens omdat ze vijftien jaar lang duizenden euro per wagen te veel hebben betaald wegens het kartel dat die fabrikanten er op na hielden.

Transporteurs eisen miljarden van vrachtwagenbouwers

De zes truckfabrikanten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo/Renault kregen twee jaar geleden al een recordboete van 3,7 miljard opgelegd door de Europese Commissie wegens de verboden prijsafspraken en het toepassen van illegale vergelijkingssoftware. Hun kartel draaide van 1997 tot 2011 maar werd in 2012 door Brussel ontdekt.

Het heeft de kopers van die vrachtwagens, ook de Nederlandse, even tijd gekost om de zaken op een rijtje te zetten maar nu staan de megaclaims er toch daadwerkelijk aan te komen. Het advocatenkantoor Hausfeld & Co – ook bekend van claims tegen VW wegens dieselgate – heeft in Frankrijk al een zaak aanhangig gemaakt voor in totaal 70.000 vrachtwagens. Dit jaar hopen Transport en Logistiek Nederland en transportverzekeraar TVM een claim in te dienen namens een groot aantal vaderlandse transporteurs. TLN heeft al geruime tijd een website in de lucht waar leden-bedrijven de geleden ‘schade’ op kunnen geven en zich voor de claimzaak kunnen aanmelden. De organisatie meldt in het Financieel Dagblad dat de totale claim tot 1,2 miljard op zou kunnen lopen.

Transporteurs eisen miljarden van vrachtwagenbouwers - Automobielmanagement.nl

Transporteurs eisen miljarden van vrachtwagenbouwers

Europese transportbedrijven eisen minstens 7,5 miljard euro van de grote fabrikanten van vrachtwagens omdat ze vijftien jaar lang duizenden euro per wagen te veel hebben betaald wegens het kartel dat die fabrikanten er op na hielden.

Transporteurs eisen miljarden van vrachtwagenbouwers

De zes truckfabrikanten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo/Renault kregen twee jaar geleden al een recordboete van 3,7 miljard opgelegd door de Europese Commissie wegens de verboden prijsafspraken en het toepassen van illegale vergelijkingssoftware. Hun kartel draaide van 1997 tot 2011 maar werd in 2012 door Brussel ontdekt.

Het heeft de kopers van die vrachtwagens, ook de Nederlandse, even tijd gekost om de zaken op een rijtje te zetten maar nu staan de megaclaims er toch daadwerkelijk aan te komen. Het advocatenkantoor Hausfeld & Co – ook bekend van claims tegen VW wegens dieselgate – heeft in Frankrijk al een zaak aanhangig gemaakt voor in totaal 70.000 vrachtwagens. Dit jaar hopen Transport en Logistiek Nederland en transportverzekeraar TVM een claim in te dienen namens een groot aantal vaderlandse transporteurs. TLN heeft al geruime tijd een website in de lucht waar leden-bedrijven de geleden ‘schade’ op kunnen geven en zich voor de claimzaak kunnen aanmelden. De organisatie meldt in het Financieel Dagblad dat de totale claim tot 1,2 miljard op zou kunnen lopen.