Tesla koopt grond voor fabriek China

Tesla heeft een stuk grond van om precies te zijn 864.885 vierkante meter gekocht in de buurt van Shanghai om daar een nieuwe fabriek te bouwen.

De locatie ligt in Lingang op een kilometer of 75 van het centrum van de stad. In Lingang hebben al verschillende andere autobedrijven een fabriek wat ook blijkt uit het feit dat er veel onherkenbare testauto’s door de straten rijden.

De fabriek van Tesla krijgt in eerste instantie een capaciteit van 250.000 auto’s per jaar maar dat moet op korte termijn al twee keer zo veel worden. Ook de voor die auto’s benodigde batterijen worden in Lingang vervaardigd. Tesla heeft eerder aangekondigd dat de eerste auto’s over een jaar of drie uit de nieuwe vestiging moeten rollen. Met die in China zelf gebouwde auto’s hoopt ook Tesla beter te kunnen concurreren. Door de nieuwe heffingen op invoerauto’s, de hoge transportkosten en hogere arbeidskosten is een uit de VS aangevoerde Tesla rond de 55 tot 60 procent duurder dan één die in China wordt gebouwd, heeft Elon Musk al eens berekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla koopt grond voor fabriek China - Automobielmanagement.nl

Tesla koopt grond voor fabriek China

Tesla heeft een stuk grond van om precies te zijn 864.885 vierkante meter gekocht in de buurt van Shanghai om daar een nieuwe fabriek te bouwen.

De locatie ligt in Lingang op een kilometer of 75 van het centrum van de stad. In Lingang hebben al verschillende andere autobedrijven een fabriek wat ook blijkt uit het feit dat er veel onherkenbare testauto’s door de straten rijden.

De fabriek van Tesla krijgt in eerste instantie een capaciteit van 250.000 auto’s per jaar maar dat moet op korte termijn al twee keer zo veel worden. Ook de voor die auto’s benodigde batterijen worden in Lingang vervaardigd. Tesla heeft eerder aangekondigd dat de eerste auto’s over een jaar of drie uit de nieuwe vestiging moeten rollen. Met die in China zelf gebouwde auto’s hoopt ook Tesla beter te kunnen concurreren. Door de nieuwe heffingen op invoerauto’s, de hoge transportkosten en hogere arbeidskosten is een uit de VS aangevoerde Tesla rond de 55 tot 60 procent duurder dan één die in China wordt gebouwd, heeft Elon Musk al eens berekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding