Het Franse concern verwacht dat die tendens ook in het laatste kwartaal aan zal houden. In het derde kwartaal is de omzet daardoor al met ruim één procent gedaald naar ruim 16,2 miljard. Bij de divisie auto’s en aanverwante distributie daalde de omzet echter met bijna zes procent naar 8,3 miljard. Die daling doet zich vooral voor bij nieuwe banden in Europa, wat Michelin toeschrijft aan de WLTP-perikelen, en in Azië door de krimp op de Chinese automarkt. In Noord-Amerika lijkt de bandenmarkt na een moeilijk eerste halfjaar weer wat te herstellen.

Die ontwikkelingen zijn voor Michelin reden minder optimistisch te zijn voor heel 2018. Michelin verwacht echter nog altijd wel dat de operationele winst minstens 200 miljoen euro hoger uit zal vallen dan vorig jaar terwijl wat volumes betreft een bescheiden groei wordt voorzien. De bandenfabrikant houdt gezien dat alles vast aan de eerder aangekondigde kostenbesparingen die tot en met 2020 1,2 miljard op moeten leveren. Voor 2019 gaat Michelin voorlopig uit van een bescheiden groei van de omzet met 1,5 procent.