Toyoda heeft het daarbij nadrukkelijk niet alleen over Groot-Brittannië maar ook over de rest van de Europese Unie. "Om het Japanse autofabrikanten mogelijk te maken om een bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid te blijven leveren is het noodzakelijk dat er een onbelemmerde handel blijft tussen Groot-Brittannië en de EU. De auto-industrie moet gebaseerd blijven op gemeenschappelijke standaarden, inclusief die voor de certificering van auto’s."

Toyota zelf heeft een grote autofabriek in Burnaston bij Derby waar 2.500 mensen werken. De hele EU telt 14 fabrieken en 17 ontwikkelingscentra van Japanse autobedrijven. Vorig jaar draaiden die er met 170.000 werknemers 1,5 miljoen auto’s uit. Dat alles loopt volgens Toyoda gevaar door het dreigende instorten van de just-in-time logistiek, lagere omzetten en een stijging van de verkoopprijzen door hogere kosten voor die logistiek en de productie. "We hopen dat zowel de Britten als de EU alles doen om een goede overeenkomst te bereiken en dat een vertrek van de Britten zonder zo’n akkoord hoe dan ook wordt vermeden."