Daimler zou ‘sjoemelen’ met terugroepacties

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA bekijkt of Daimler bij recente terugroepacties haar klanten én de autoriteiten zelf mogelijk te laat en ook niet volledig heeft geïnformeerd.

Daimler zou 'sjoemelen' met terugroepacties

In de Verenigde Staten moeten autofabrikanten hun klanten binnen zestig dagen op de hoogte stellen dat ze met hun auto naar de dealer terug moeten. De NHTSA heeft Daimler per brief laten weten ‘dat het concern bepaalde informatie over de redenen voor het terugroepen heeft verzwegen’. Daimler stelt in een reactie dat het ‘er alles aan doet om de klanten op de juiste manier te informeren’ en voegt daar zoals gebruikelijk aan toe dat het de autoriteiten alle medewerking verleent bij het verdere onderzoek. Waarom er Mercedes-Benz auto’s in de Verenigde Staten zijn teruggeroepen is niet bekend maar vast staat dat het in dit geval niets heeft te maken met dieselgate.

Daimler is ook op een meer positieve manier in het nieuws want Dieter Zetsche, tot volgend jaar nog topman, heeft laten doorschemeren dat hij best zou kunnen samenwerken met Tesla. Beide autofabrikanten hebben, of beter hadden, al een nauwe band want Daimler was één van de eersten die in 2009 aandelen in de toen start-up Tesla kocht. De Duitsers namen destijds een belang van negen procent wat rond de 50 miljoen dollar kostte. Daimler kocht bovendien enige tijd elektrische motoren voor Smart en de Mercedes-Benz B klasse bij Tesla. In 2014 verkochten de Duitsers hun aandelen voor de lieve som van 780 miljoen dollar. Tegelijk werd ook het contract voor de motoren opgezegd. "We hebben die aandelen van de hand gedaan en daar heb ik geen moment spijt van gehad maar misschien kunnen we in de toekomst wel samenwerken," heeft Zetsche onlangs gezegd op vragen van een journalist.

Daimler zou ‘sjoemelen’ met terugroepacties - Automobielmanagement.nl

Daimler zou ‘sjoemelen’ met terugroepacties

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA bekijkt of Daimler bij recente terugroepacties haar klanten én de autoriteiten zelf mogelijk te laat en ook niet volledig heeft geïnformeerd.

Daimler zou 'sjoemelen' met terugroepacties

In de Verenigde Staten moeten autofabrikanten hun klanten binnen zestig dagen op de hoogte stellen dat ze met hun auto naar de dealer terug moeten. De NHTSA heeft Daimler per brief laten weten ‘dat het concern bepaalde informatie over de redenen voor het terugroepen heeft verzwegen’. Daimler stelt in een reactie dat het ‘er alles aan doet om de klanten op de juiste manier te informeren’ en voegt daar zoals gebruikelijk aan toe dat het de autoriteiten alle medewerking verleent bij het verdere onderzoek. Waarom er Mercedes-Benz auto’s in de Verenigde Staten zijn teruggeroepen is niet bekend maar vast staat dat het in dit geval niets heeft te maken met dieselgate.

Daimler is ook op een meer positieve manier in het nieuws want Dieter Zetsche, tot volgend jaar nog topman, heeft laten doorschemeren dat hij best zou kunnen samenwerken met Tesla. Beide autofabrikanten hebben, of beter hadden, al een nauwe band want Daimler was één van de eersten die in 2009 aandelen in de toen start-up Tesla kocht. De Duitsers namen destijds een belang van negen procent wat rond de 50 miljoen dollar kostte. Daimler kocht bovendien enige tijd elektrische motoren voor Smart en de Mercedes-Benz B klasse bij Tesla. In 2014 verkochten de Duitsers hun aandelen voor de lieve som van 780 miljoen dollar. Tegelijk werd ook het contract voor de motoren opgezegd. "We hebben die aandelen van de hand gedaan en daar heb ik geen moment spijt van gehad maar misschien kunnen we in de toekomst wel samenwerken," heeft Zetsche onlangs gezegd op vragen van een journalist.