Vzbv speelt daarmee onmiddellijk in op een op 1 november van kracht geworden wetswijziging die zulke ‘class actions’ ook in Duitsland mogelijk maakt. Die wijziging is juist ingegeven door het gesjoemel met dieselmotoren. De bond stuurde de media om 0.00 uur een samenvatting van 240 pagina’s terwijl de officiële stukken direct bij de opening werden gedeponeerd bij de rechtbank in Braunschweig.
 

Volkswagen heeft al miljarden aan vergoedingen uitgekeerd aan dieselrijders in de Verenigde Staten maar kon in Duitsland zelf tot nu toe ‘ontsnappen’ door een regeling te treffen met de autoriteiten over het updaten van de sjoemelsoftware. De vzbv wil nu echter door de rechter laten bepalen of de eigenaren van auto’s met de gewraakte EA 189 dieselmotoren ‘moedwillig schade hebben opgelopen door toepassing van motormanagement software die was ontworpen om buitensporige vervuiling te verdoezelen.’ Volgens de bond hebben rond de 40.000 Duitse automobilisten al aangegeven zich bij de zaak aan te willen sluiten. Uiteindelijk wil de organisatie vergoeding voor rond de twee miljoen getroffenen zien te krijgen.

Volkswagen stelt in een eerste reactie ‘dat er in Duitsland geen wettelijke basis is voor consumenten om schade te claimen in relatie tot dieselzaken.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding