BMW wil onderdelen naar Britse fabrieken invliegen

Nu de kans op een no-deal Brexit – met alle handels- en transportproblemen van dien – steeds groter lijkt te worden, nemen de grote autofabrikanten tal van maatregelen om ernstige problemen in hun Britse fabrieken te voorkomen.

BMW wil onderdelen naar Britse fabrieken invliegen

BMW heeft al eerder meegedeeld dat het de Mini-fabriek in Oxford de eerste maand na de Brexit-dag 29 maart volgend jaar stil zet en het jaarlijks onderhoud naar voren trekt.

Nu heeft de Duitse autobouwer gezegd dat er ook hard over wordt gedacht om componenten en onderdelen niet meer per vrachtauto en veerboot aan te voeren maar een tijd lang in te vliegen. Dat kost wel veel meer geld maar levert vermoedelijk minder problemen op dan die welke voor het wegvervoer worden verwacht. "We hebben maatregelen genomen om de aanvoer via een luchtweg veilig te stellen. Dat kan een kortdurende oplossing te zijn om te voorkomen dat we met een kostbare onderbreking geconfronteerd worden," zegt CEO Harald Krüger.

De EU en de Britse regering hebben net dinsdag beide verklaard dat er een akkoord is bereikt over de toekomstige relaties. Nog niet duidelijk is of het kabinet van premier Theresa May, met veel fanatieke Brexit-aanhangers, daarmee akkoord kan gaan. Bovendien moet zo’n overeenkomst ook nog worden goedgekeurd door het Britse parlement, waar een meerderheid dwars ligt, en door de parlementen van alle andere 27 lid-staten. De Britse auto-organisatie SMMT blijft daarom steeds hard lobbyen voor een zo vrij mogelijke handel maar zeker is dat nog allerminst.

BMW wil onderdelen naar Britse fabrieken invliegen - Automobielmanagement.nl

BMW wil onderdelen naar Britse fabrieken invliegen

Nu de kans op een no-deal Brexit – met alle handels- en transportproblemen van dien – steeds groter lijkt te worden, nemen de grote autofabrikanten tal van maatregelen om ernstige problemen in hun Britse fabrieken te voorkomen.

BMW wil onderdelen naar Britse fabrieken invliegen

BMW heeft al eerder meegedeeld dat het de Mini-fabriek in Oxford de eerste maand na de Brexit-dag 29 maart volgend jaar stil zet en het jaarlijks onderhoud naar voren trekt.

Nu heeft de Duitse autobouwer gezegd dat er ook hard over wordt gedacht om componenten en onderdelen niet meer per vrachtauto en veerboot aan te voeren maar een tijd lang in te vliegen. Dat kost wel veel meer geld maar levert vermoedelijk minder problemen op dan die welke voor het wegvervoer worden verwacht. "We hebben maatregelen genomen om de aanvoer via een luchtweg veilig te stellen. Dat kan een kortdurende oplossing te zijn om te voorkomen dat we met een kostbare onderbreking geconfronteerd worden," zegt CEO Harald Krüger.

De EU en de Britse regering hebben net dinsdag beide verklaard dat er een akkoord is bereikt over de toekomstige relaties. Nog niet duidelijk is of het kabinet van premier Theresa May, met veel fanatieke Brexit-aanhangers, daarmee akkoord kan gaan. Bovendien moet zo’n overeenkomst ook nog worden goedgekeurd door het Britse parlement, waar een meerderheid dwars ligt, en door de parlementen van alle andere 27 lid-staten. De Britse auto-organisatie SMMT blijft daarom steeds hard lobbyen voor een zo vrij mogelijke handel maar zeker is dat nog allerminst.