Een enorme investeringsstroom werd afgetimmerd, veel fabrieken gaan op de schop om andere modellen en soms zelfs merken te bouwen en ook wordt flink geschoven in de top van de Chinese dochter om de belangrijke markt daar beter in het oog te kunnen houden. Bovendien roept nu ook Volkswagen dat de onderhandelingen met Ford een eind verder kunnen gaan dan alleen bestelwagens, hoewel een overname van Ford expliciet wordt uitgesloten.

In de eerste plaats de investeringen, liefst 150 miljard voor de komende vijf jaar. Van dat geld gaat 44 miljard naar elektrische auto’s, nieuwe mobiliteitsdiensten, autonoom rijden en digitalisering, kortom alles wat de internationale autowereld en zeker Volkswagen c.s. vandaag de dag in zijn greep houdt. "We willen de innovatie verder versnellen," zegt CEO Herbert Diess. Dat het totale bedrag aan investeringen tot 150 miljard oploopt blijkt uit de kleine opmerking dat die 44 miljard ‘ongeveer een-derde vertegenwoordigt van de totale uitgaven voor de periode 2019 tot en met 2023 die nu door de Raad van Toezicht zijn afgerond en goedgekeurd.’

Om die enorme berg geld bij elkaar te krijgen werkt de groep voortdurend aan het opvoeren van de verdiensten bij alle merken. Tegelijk wordt ook meer dan ooit op de kosten gelet. Financieel directeur Frank Witter: "We houden vast aan onze investeringen en kosten-doelstellingen, we zijn gefocust en gedisciplineerd." Doel is om zowel de kapitaalinvesteringen als de uitgaven voor R&D in 2020 omlaag te brengen tot zes procent van de omzet. De groep mikt daarbij op een kasstroom van 10 miljard per jaar maar erkent dat de dieselcrisis ook in de komende twee jaar nog tot grote extra uitgaven zal leiden.

De Duitse autogigant stelt zich bij dat al meer dan voorheen open voor samenwerking. "De Raad van Toezicht is geraadpleegd over grensverleggende toekomstige projecten." De eerder aangekondigde gesprekken met Ford over verdergaande samenwerking gaan in de goede richting. "De twee ondernemingen vullen elkaar zeer goed aan, zowel bij producten als bij regio’s," zegt VW voor het eerst. De gezamenlijke bouw van bestelwagens blijft het eerste doel maar andere terreinen zijn inmiddels al in kaart gebracht. Overname van Ford door Volkswagen staat echter niet in de plannen: "Ford en Volkswagen blijven concurrenten, de voorgestelde samenwerking gaat volstrekt niet over commerciële, marketing- of prijsstrategieën".

Werd eerder al meegedeeld dat drie Duitse fabrieken, in Zwickau, Emden en Hannover, overschakelen op de bouw van elektrische auto’s, nu zijn ook de contouren geschetst van het ‘plant assignment plan’, ofwel welke fabriek gaat wat bouwen. Volkswagen verhuist de Passat productie naar een fabriek van Skoda in Kvasiny in de Tsjechische Republiek waar ook de Skoda Superb en Kodiac gebouwd gaan worden, zij het pas vanaf 2023. De Skoda Karoq en de Aveca van Seat gaan op hun beurt van Kvasiny naar een nog te bouwen nieuwe fabriek in Oost-Europa waarvoor momenteel een geschikte locatie wordt gezocht.

En dan is er nog China, ook voor de Volkswagen Groep tegenwoordig de grootste landenmarkt. In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht de groep daar meer dan drie miljoen voertuigen, een goede vijf procent meer dan een jaar eerder. Om die enorme markt goed te managen, is groeps-CEO Diess nu zelf verantwoordelijk geworden voor China. De huidige directeur, prof. dr. Jochem Heizmann wordt halverwege januari met pensioen gestuurd. Tweede man in China wordt dr Stephan Wöllenstein die daar als CEO van Volkswagen China ook de dagelijkse leiding krijgt. Wöllenstein werkt al meer dan veertien jaar in China en was onder meer de baas over de joint-venture met FAW.