Het succes is vooral te danken aan Jeep en Ram, waarbij modellen als de Wrangler en Cherokee nieuwe maandrecords neer wisten te zetten.

Bij Ford blijft het echter voorlopig nog misère want dat meldt dat het in de Verenigde Staten in november bijna zeven procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Van ‘normale’ personenauto’s werden er 20 procent minder verkocht terwijl de daling bij pick-up trucks beperkt bleef tot net twee procent. Door de verschuiving in de modellenmix slaagt Ford er wel in de gemiddelde verkoopprijs gestaag verder op te voeren. 

Dichter bij huis laat de automarkt in Frankrijk nog altijd een daling zien, dit keer met vijf procent. Renault kreeg een forse dreun met een kwart lagere verkopen terwijl Nissan het Ghosn-schandaal kennelijk moet bekopen want dat zag de verkopen in Frankrijk met 54 procent inzakken. Van de andere thuismerken deed Citroen het opmerkelijk goed met een bijna elf procent hogere afzet. Een uitschieter was opnieuw Seat dat 42 procent meer auto’s aan de Fransen wist te slijten terwijl zustermerk Volkswagen deze keer op een magere plus van twee procent eindigde.

 

In Belgie is het WLTP-effect voorlopig nog niet uitgewerkt. Daar werd in november met 33.800 exemplaren bijna 15 procent minder personenauto’s verkocht dan een jaar geleden. Over de eerste elf maanden van dit jaar blijft daarmee nog net een plusje van 1,5 procent over. Autofederatie Febiac wijst er wel op dat het aantal in die periode verkochte auto’s met 526.400 stuks meer is dan in het recordjaar 2011. De Belgische markt voor kleine bestelwagens blijft er wel goed bij liggen want daar werden er afgelopen maand bijna acht procent meer van verkocht.