Duitse automarkt in november -10 procent

De Duitse automarkt, de grootste in Europa, zat afgelopen maand in een dip. Met 272.674 nieuw-geregistreerde exemplaren zijn de verkopen van personenauto’s in november tien procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. Over de eerste elf maanden blijven de autoverkopen bij de oosterburen daarmee nog net 0,4 procent boven het niveau van vorig jaar.

volkswagen fabriek

De grootste daling zit bij de particuliere aankopen die de afgelopen maand ruim 16 procent lager waren. Wat merken betreft doet vooral de Volkswagen Groep het bar slecht, vermoedelijk door het na-ijlende WLTP-effect. Zo verkochten Porsche en Audi respectievelijk 55 en 43 procent minder auto’s dan in november 2017 en kwam Volkswagen 15 procent lager uit. Volkswagen blijft echter wel het belangrijkste merk op de Duitse automarkt. De andere Duitse merken komen een stuk beter uit de strijd, met 28 procent hogere verkopen voor Mini, 11,5 procent meer voor BMW en een meer bescheiden winst van 6 procent voor Mercedes en ruim 4 procent voor Ford. 

Bij ingevoerde auto’s zijn er vooral goede plussen voor Mitsubishi (31 procent meer) en Volvo dat 30 procent meer auto’s aan de Duitsers wist te slijten. Het Kraftfahrt Bundesamt meldt ook dat het aantal diesels bij de in november verkochte nieuwe personenauto’s met 34 procent 10 procent lager was dan een jaar geleden. De Duitse occassionmarkt doet het beter maar blijft met 669.526 verkochte auto’s toch 3,4 procent onder het niveau van november vorig jaar. 

Duitse automarkt in november -10 procent - Automobielmanagement.nl

Duitse automarkt in november -10 procent

De Duitse automarkt, de grootste in Europa, zat afgelopen maand in een dip. Met 272.674 nieuw-geregistreerde exemplaren zijn de verkopen van personenauto’s in november tien procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. Over de eerste elf maanden blijven de autoverkopen bij de oosterburen daarmee nog net 0,4 procent boven het niveau van vorig jaar.

volkswagen fabriek

De grootste daling zit bij de particuliere aankopen die de afgelopen maand ruim 16 procent lager waren. Wat merken betreft doet vooral de Volkswagen Groep het bar slecht, vermoedelijk door het na-ijlende WLTP-effect. Zo verkochten Porsche en Audi respectievelijk 55 en 43 procent minder auto’s dan in november 2017 en kwam Volkswagen 15 procent lager uit. Volkswagen blijft echter wel het belangrijkste merk op de Duitse automarkt. De andere Duitse merken komen een stuk beter uit de strijd, met 28 procent hogere verkopen voor Mini, 11,5 procent meer voor BMW en een meer bescheiden winst van 6 procent voor Mercedes en ruim 4 procent voor Ford. 

Bij ingevoerde auto’s zijn er vooral goede plussen voor Mitsubishi (31 procent meer) en Volvo dat 30 procent meer auto’s aan de Duitsers wist te slijten. Het Kraftfahrt Bundesamt meldt ook dat het aantal diesels bij de in november verkochte nieuwe personenauto’s met 34 procent 10 procent lager was dan een jaar geleden. De Duitse occassionmarkt doet het beter maar blijft met 669.526 verkochte auto’s toch 3,4 procent onder het niveau van november vorig jaar.