Zo liet Michael Ning, vice president van Great Wall Motor, onlangs weten dat zijn bedrijf verwacht in 2020 of 2021 de eerste EV’s in West-Europa te gaan aanbieden. Dit zal een 4-zits sedan worden die onder de merknaam Ora vermarkt zal worden. De Ora R1 is ontwikkeld om, met een bereik van 350 kilometer, te voldoen aan Europese richtlijnen. 

Naast Great Wall zijn er nog minstens twee Chinese EV start-ups die ook van plan zijn hun producten hier te verkopen. Zo is Huang Ximing, voorzitter van Bordrin Motor in Shanghai, naar verluid onlangs benaderd door een groep Europese dealers om zijn eerste EV, een B-segment elektrische SUV, aan te gaan bieden. 

In oktober heeft Thunder Power, een EV start-up, een overeenkomst getekend met de autoriteiten in Wallonië voor de bouw van een assemblagefabriek en een techcenter in de regio. In de fabriek moeten vanaf 2020 elektrische voertuigen van de band gaan rollen, ontwikkeld voor stadsverkeer  

In de tussentijd roert ook SAIC Motor zich dat recent een elektrische versie introduceerde van de MG ZS , een auto die ook in Europa op de markt gebracht zal worden. 

Waarom gaat het nu wel lukken? Europa wordt gedomineerd door wereldspelers. Op het gebied van de EV is er echter nog geen dominante wereldspeler actief in Europa, redeneren de Chinezen, waardoor ze een betere kans hebben zich hier blijvend te vestigen.