Volkswagen gaat nog harder bezuinigen en afslanken

Volkswagen wil tot 2020 minstens drie miljard euro op de kosten bezuinigen. Eind dit jaar is daar al 2,2 miljard van gerealiseerd. Die bezuinigingen zijn vooral nodig om de geplande investeringen van 11 miljard tot 2023 uit eigen middelen te betalen. Van dat geld gaat de bulk, negen miljard, naar elektrische auto’s.

Dealerrendement daalde in 2018 naar 0,65 procent

Verder gaat Volkswagen de modellenportefeuille stroomlijnen en minder populaire motorvarianten van de verschillende modellen schrappen. Ook moet de productiviteit in de VW-fabrieken in de periode tot 2025 met 30 procent verbeteren. Al die maatregelen samen moeten er toe leiden dat VW al in 2022 een operationele marge draait van zes procent, drie jaar eerder dan gepland. 

Dat alles staat in een uitgebreide toelichting van de COO bij het merk Volkswagen Ralf Brandstätter, een man die tot nu toe weinig in de schijnwerpers is getreden. Of er en zo ja wat de personele gevolgen zijn van de ingrepen laat hij volledig in het midden. 

Brandstätter vertelde verder dat er nog meer gebruik gemaakt zal worden van platforms bij de ontwikkeling en bouw van auto’s. Op dit moment is 60 procent van de conventionele modellen gebaseerd op de Modular Transverse Toolkit (MQB) maar dat wordt in twee jaar tijd opgevoerd naar 80 procent. “We moeten onze transformatie versnellen en efficiënter worden. We kunnen niet verslappen en zullen verdere substantiële verbeteringen moeten realiseren. Wat we tot nu toe bereikt hebben is nog altijd niet genoeg,’’ luidt de harde boodschap van Brandstätter.  

Volkswagen gaat nog harder bezuinigen en afslanken - Automobielmanagement.nl

Volkswagen gaat nog harder bezuinigen en afslanken

Volkswagen wil tot 2020 minstens drie miljard euro op de kosten bezuinigen. Eind dit jaar is daar al 2,2 miljard van gerealiseerd. Die bezuinigingen zijn vooral nodig om de geplande investeringen van 11 miljard tot 2023 uit eigen middelen te betalen. Van dat geld gaat de bulk, negen miljard, naar elektrische auto’s.

Dealerrendement daalde in 2018 naar 0,65 procent

Verder gaat Volkswagen de modellenportefeuille stroomlijnen en minder populaire motorvarianten van de verschillende modellen schrappen. Ook moet de productiviteit in de VW-fabrieken in de periode tot 2025 met 30 procent verbeteren. Al die maatregelen samen moeten er toe leiden dat VW al in 2022 een operationele marge draait van zes procent, drie jaar eerder dan gepland. 

Dat alles staat in een uitgebreide toelichting van de COO bij het merk Volkswagen Ralf Brandstätter, een man die tot nu toe weinig in de schijnwerpers is getreden. Of er en zo ja wat de personele gevolgen zijn van de ingrepen laat hij volledig in het midden. 

Brandstätter vertelde verder dat er nog meer gebruik gemaakt zal worden van platforms bij de ontwikkeling en bouw van auto’s. Op dit moment is 60 procent van de conventionele modellen gebaseerd op de Modular Transverse Toolkit (MQB) maar dat wordt in twee jaar tijd opgevoerd naar 80 procent. “We moeten onze transformatie versnellen en efficiënter worden. We kunnen niet verslappen en zullen verdere substantiële verbeteringen moeten realiseren. Wat we tot nu toe bereikt hebben is nog altijd niet genoeg,’’ luidt de harde boodschap van Brandstätter.