De autoverkopen zakken sterk in en de internationale fabrikanten trappen dan ook zwaar op de rem. In Europa is er een aantal redenen voor het verslechterde klimaat. In de eerste plaats is dat de invoering van de striktere keuringsregels per 1 september, de gewraakte WLTP. Doordat autofabrikanten en importeurs massaal pre-WLTP auto’s dumpten werden er in de maanden vóór september juist extra veel auto’s verkocht maar zakte de markt daarna drastisch in.

 

Autopesten 

Daarnaast is er echter ook de ellende rond diesel, met steeds meer rijverboden in onder andere Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, en de nog altijd negatieve publiciteit rond dieselgate. In het verlengde daarvan heeft de Europese Unie nog eens extra olie op het vuur gegooid door net voor de kerst een haast onhaalbare reductie van de CO2-uitstoot van personenauto’s op te leggen. Ook elders lijkt het autopesten steeds meer toe te nemen, met bijvoorbeeld een dreigende kilometerheffing in Vlaanderen en torenhoge parkeertarieven in Amsterdam. Tel daarbij op de verslechterde vooruitzichten voor de economie, de nog altijd heviger wordende handelsoorlog van Donald Trump met alle heffingen van dien, de onzekerheid door Brexit en deze maand ook nog een instortende beurs en duidelijk is dat veel autokopers hun geld liever even in de zak houden. Al met al lijkt de kans groot dat de Europese automarkt over heel 2018 voor het eerst in tijden lager uitkomt dan een jaar eerder. 

Economische verslechtering

Een verslechterende economie is ook de voornaamste reden voor het inzakken van de autoverkopen in China, al enkele jaren de grootste automarkt ter wereld, en in de Verenigde Staten. In de eerste tien maanden van dit jaar werden in China ruim 19 miljoen personenauto’s verkocht waarmee de 24 miljoen over heel 2017 én 2016 bij lange na niet gehaald lijkt te worden. In de Verenigde Staten kan 2018 met een geschatte 17,3 miljoen verkochte auto’s nog wel wat hoger scoren dan een jaar eerder maar ook hier zit de laatste maanden de klad er in. Wel is het zo dat vooral de Amerikanen switchen van ‘sedans’ en soortgelijke kleine modellen naar nog meer grote pick-ups en SUV’s. 

Banenverlies

De grote autofabrikanten van deze wereld hebben kennelijk geleerd van de crisis van tien jaar geleden want nu grijpen ze wel tijdig in. General Motors kondigde als eerste aan vijf fabrieken in Noord-Amerika te sluiten waarbij liefst 14.000 banen worden geschrapt. Weliswaar wil GM ook weer enkele duizenden mensen aannemen maar per saldo loopt de werkgelegenheid toch fors terug. Dat zal ook het geval zijn bij Ford, hoewel die autobouwer nog altijd niet heeft uitgelegd hoe de aangekondigde miljardenbezuinigingen precies ingevuld gaan worden. Verder laat de derde van de ‘Big Three’ Fiat Chrysler Automobiles het personeel zowel in Amerika als in Italië korter of zelfs tijdelijk helemaal niet werken. Ook dichter bij huis wordt het mes gezet in de autobanen, zoals bij Jaguar Land Rover dat al 1.000 banen heeft geschrapt en vermoedelijk nog eens 5.000 man kwijt wil. Bij de Volkswagen Groep wordt, onder druk van de sterke Duitse bonden, niet zo hard over banenverlies geroepen maar duidelijk is wel dat ook daar vanwege de enorme efficiëntieslag door vrijwillig vertrek en vervroegde pensionering veel werkgelegenheid verloren gaat. 

Doemdenken niet nodig

Het ziet er sterk naar uit dat 2019 daarmee een ronduit slecht jaar zal worden voor de autobouwers of -handelaren. Door aangekondigde klimaat- en energiemaatregelen gaan de kosten verder omhoog, diesel en benzine komen steeds verder in het verdomhoekje waarbij elektrisch rijden voor velen voorlopig nog een brug te ver is en ook op andere manieren wordt het bezit van een automobiel er niet altijd leuker op gemaakt. Doemdenken lijkt echter voorlopig nog niet nodig, zeker niet nu uit onderzoeken steeds weer blijkt dat ook millennials en andere jongeren die de toekomstige markt vormen ondanks alle autodeelinitiatieven en Uber’s nog altijd graag zelf een auto voor de deur willen hebben. 

 

Door: Ruud Peys