Protesten zetten Franse automarkt onder druk

De nu al weken voortdurende blokkades en andere verstoringen door vele duizenden gele hesjes in Frankrijk zetten ook de automarkt klem. Dat heeft er, in combinatie met de WLTP-perikelen, toe geleid dat de autoverkopen in dat land in december 14,5 procent lager zijn uitgekomen dan een jaar eerder.

psa productie

De blokkades en andere onrust leiden er niet alleen toe dat veel Fransen de showroom voorlopig even mijden maar veroorzaken ook problemen bij de aanvoer van nieuwe auto’s, stelt de organisatie van autofabrikanten CCFA. 

Dat wordt nog verergerd door het op 1 september van kracht geworden WLTP-keuringsregime. In de eerste plaats hebben fabrikanten net voor die datum tienduizenden auto’s op kenteken gezet waarvan een deel nog verkocht moet worden. Dat zet een zware druk op de marktcijfers omdat die in Frankrijk zijn gebaseerd op het aantal geregistreerde auto’s en dus niet op de daadwerkelijke verkopen. Bovendien zijn nog lang niet alle modellen door de WLTP-procedures gehaald, waardoor kopers voorlopig nog niet de auto kunnen kopen die ze graag zouden willen, denkt de auto-organisatie. 

Over het hele afgelopen jaar blijft daarmee in Frankrijk met 2,17 miljoen verkochte personenauto’s nog wel een groei van een kleine drie procent over. Dat is een magere toename vergeleken bij voorafgaande jaren, wat de CCFA doet veronderstellen dat 2019 wel weer eens een jaar kan worden waarin de autoverkopen een daling gaan vertonen.

Protesten zetten Franse automarkt onder druk - Automobielmanagement.nl

Protesten zetten Franse automarkt onder druk

De nu al weken voortdurende blokkades en andere verstoringen door vele duizenden gele hesjes in Frankrijk zetten ook de automarkt klem. Dat heeft er, in combinatie met de WLTP-perikelen, toe geleid dat de autoverkopen in dat land in december 14,5 procent lager zijn uitgekomen dan een jaar eerder.

psa productie

De blokkades en andere onrust leiden er niet alleen toe dat veel Fransen de showroom voorlopig even mijden maar veroorzaken ook problemen bij de aanvoer van nieuwe auto’s, stelt de organisatie van autofabrikanten CCFA. 

Dat wordt nog verergerd door het op 1 september van kracht geworden WLTP-keuringsregime. In de eerste plaats hebben fabrikanten net voor die datum tienduizenden auto’s op kenteken gezet waarvan een deel nog verkocht moet worden. Dat zet een zware druk op de marktcijfers omdat die in Frankrijk zijn gebaseerd op het aantal geregistreerde auto’s en dus niet op de daadwerkelijke verkopen. Bovendien zijn nog lang niet alle modellen door de WLTP-procedures gehaald, waardoor kopers voorlopig nog niet de auto kunnen kopen die ze graag zouden willen, denkt de auto-organisatie. 

Over het hele afgelopen jaar blijft daarmee in Frankrijk met 2,17 miljoen verkochte personenauto’s nog wel een groei van een kleine drie procent over. Dat is een magere toename vergeleken bij voorafgaande jaren, wat de CCFA doet veronderstellen dat 2019 wel weer eens een jaar kan worden waarin de autoverkopen een daling gaan vertonen.