Aan autoparadijs China is een eind gekomen

Aan de al twintig jaar aanhoudende onophoudelijke groei van de Chinese automarkt is in 2018 abrupt een einde gekomen. De daling bleef nog bescheiden tot een kleine drie procent.

Chinese automarkt stort 80% in

Maar voor het net begonnen jaar wordt een verdere krimp met zeker vijf procent voorzien. Met 28 miljoen verkochte auto’s blijft China wel veruit de grootste nationale automarkt ter wereld, op ruime afstand gevolgd door de Verenigde Staten met 17,3 miljoen stuks. De Chinese consument houdt de adem even in nu de economische groei lijkt te stagneren. De stemming zou wat om kunnen slaan nu er wordt gesproken over een oplossing voor het handelsconflict met de VS maar het zal altijd een tijd duren voordat dat doorsijpelt naar de burgers zelf.

 

"Het consumentenvertrouwen blijft wankel dus ga maar rustig uit van een verdere daling van de autoverkopen met een procent of vijf," zegt Micheal Dunne, CEO van het in China gevestigde auto-adviesbureau ZoZoGo dan ook. "Er is gewoonweg te veel onzekerheid over de vertraging in de economie, angst voor het verlies van je baan en de donkere wolken door de handelsoorlog met de VS." Vrijwel alle grote automerken hebben de laatste tijd een daling van de verkopen in China moeten melden.

Aan autoparadijs China is een eind gekomen - Automobielmanagement.nl

Aan autoparadijs China is een eind gekomen

Aan de al twintig jaar aanhoudende onophoudelijke groei van de Chinese automarkt is in 2018 abrupt een einde gekomen. De daling bleef nog bescheiden tot een kleine drie procent.

Chinese automarkt stort 80% in

Maar voor het net begonnen jaar wordt een verdere krimp met zeker vijf procent voorzien. Met 28 miljoen verkochte auto’s blijft China wel veruit de grootste nationale automarkt ter wereld, op ruime afstand gevolgd door de Verenigde Staten met 17,3 miljoen stuks. De Chinese consument houdt de adem even in nu de economische groei lijkt te stagneren. De stemming zou wat om kunnen slaan nu er wordt gesproken over een oplossing voor het handelsconflict met de VS maar het zal altijd een tijd duren voordat dat doorsijpelt naar de burgers zelf.

 

"Het consumentenvertrouwen blijft wankel dus ga maar rustig uit van een verdere daling van de autoverkopen met een procent of vijf," zegt Micheal Dunne, CEO van het in China gevestigde auto-adviesbureau ZoZoGo dan ook. "Er is gewoonweg te veel onzekerheid over de vertraging in de economie, angst voor het verlies van je baan en de donkere wolken door de handelsoorlog met de VS." Vrijwel alle grote automerken hebben de laatste tijd een daling van de verkopen in China moeten melden.