De nieuwe saneringsslag is de volgende fase om JLR af te slanken en uiteindelijk binnen anderhalf jaar rond de 2,8 miljard op de kosten te besparen. “We nemen beslissende stappen om groei op lange termijn te realiseren tegen een achtergrond van veelvoudige geopolitieke en regelgevende verstoringen in combinatie met de technologische uitdagingen voor de auto-industrie,’’ verwoordt CEO dr Ralf Speth.

JLR heeft een ronduit slecht jaar achter de rug, blijkt uit cijfers die tegelijk met het banenplan zijn gepubliceerd. De groep verkocht wereldwijd 592.700 nieuwe auto’s, dat is ruim vier procent minder dan in 2017. Jaguar kon nog iets winst boeken maar Land Rover moest zeven procent inleveren. In de maand december liepen de verkopen voor de groep met ruim zes procent en voor Land Rover met meer dan elf procent terug.

JLR is vorig jaar al begonnen met inkrimpingen in haar Britse fabrieken en gaat daarmee nu in versterkte mate mee door. Afgelopen jaar is al 550 miljoen aan besparingen gerealiseerd maar dat is bij lange na niet voldoende. Wel wordt er tegelijk geïnvesteerd in elektrische motoren en auto’s, benadrukt Speth. Zo komt er in Hams Hall een batterij assemblagefabriek die één van de grootste van het land moet worden. Daarnaast gaan ook de investeringen in de recent geopende fabriek in Slowakije onverminderd door. De CEO repte bij de toelichting op de plannen overigens met geen woord over Brexit.