Door de sterke groei van de middenklasse en de milieuvervuiling bestaat in het land een grote vraag naar elektrische auto’s, die ook nog eens sterk gesubsidieerd worden door de Chinese overheid. Bovendien maakt China door haar voortrekkersrol andere landen ook steeds afhankelijker van de kennis en kunde die het land op het gebied van elektrische mobiliteit opbouwt. Uit de Global Automotive Executive Survey 2019 (de 20ste editie) van KPMG blijkt dan ook dat bijna de helft van de executives in de automobielbranche verwacht dat China de komende tijd een nog grotere voorsprong zal opbouwen als het gaat om EV-techniek.

Toch zijn autokopers vooralsnog terughoudend om op grote schaal over te stappen naar een volledige elektrische voertuig. Hybridevoertuigen staan bij consumenten bovenaan als zij een nieuwe auto moeten aanschaffen. En ook de interne verbrandingsmotor staat nog steeds hoog op de lijst. Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive: “Consumenten blijken de volledig elektrische auto vandaag de dag nog niet massaal in het vizier te hebben. Mensen zien de prijs van een volledig elektrisch voertuig, het opladen van de batterij en het bereik als de belangrijkste barrières om de stap naar het elektrisch rijden te zetten.”

Wereldwijd zullen in 2040 naar verwachting diverse soorten aandrijving naast elkaar bestaan. Kramer: “En de verdeling is redelijk gelijk. Batterij aangedreven elektrische auto’s (BEV’s) nemen zo’n 30 procent voor hun rekening, hybridevoertuigen 25 procent, voertuigen met brandstofcellen 23 procent en auto’s met een interne verbrandingsmotor ook 23 procent.”