CEO Elon Musk stelt in een e-mail aan het personeel dat Tesla kan terugkijken op één van de meest succesvolle jaren uit haar geschiedenis. “Alleen al in het laatste kwartaal maakten we bijna net zo veel auto’s als in heel 2017.” Hij waarschuwt echter dat dat geen garantie voor de toekomst is: “Vooruitkijkend ligt er een enorm moeilijke uitdaging voor ons: onze auto’s, batterijen en zonneproducten kosten-concurrerend maken met fossiele brandstoffen. Hoewel we veel vooruitgang hebben geboekt, zijn onze producten nog altijd te duur voor de meeste mensen. Tesla maakt pas een jaar of tien auto’s en we staan tegenover enorme, gevestigde concurrenten. Het gevolg is dat Tesla veel harder moet werken dan andere fabrikanten om, betaalbare, duurzame producten bouwend, te overleven.”

Musk herinnert er aan dat Tesla in het derde kwartaal van vorig jaar een winstmarge van vier procent wist te behalen. “Hoewel dat gering is vergeleken met anderen, beschouw ik het toch als onze eerste betekenisvolle winst in de 15 jaar sinds we met Tesla zijn begonnen. Het was echter wel het resultaat van het vooral verkopen van hoger geprijsde Model 3 varianten in Noord-Amerika. Voorlopige cijfers laten zien dat we in het vierde kwartaal weer winst draaiden maar minder dan in Q3. Dit lopende kwartaal zijn we dankzij het verschepen van duurdere Model 3 varianten naar Europa en Azië misschien in staat een miniem winstje te behalen.”

Vanaf mei draait het echter in alle markten veel meer om ‘middle-range’ Model 3 varianten terwijl ook voortgang nodig is met goedkopere auto’s van dat model, betoogt Musk. Dat is des te urgenter als vanaf juli de Amerikaanse subsidie voor elektrische auto’s wegvalt. “Sorry voor al dat cijfergedoe maar ik wil er zeker van zijn dat jullie alle feiten en cijfers kennen en begrijpen dat de weg vooruit ontzettend moeilijk zal zijn. Als gevolg van dit alles hebben we helaas geen andere keus dan het aantal werknemers met zo’n zeven procent terug te dringen en alleen de meest-noodzakelijke tijdelijke arbeidskrachten en inhuurbedrijven te houden.

Tegelijkertijd moet de productie wel verder opgevoerd worden om de schaal te bereiken die nodig is om een standaard Model 3 te kunnen verkopen voor 35.000 dollar en dan ook nog winst te maken.”

Kennelijk in het kader van de bezuinigingen heeft Tesla ook alle ‘gratis abonnementen’ op supercharging afgeschaft. Wie in een Tesla rijdt, zal voortaan de normale kosten moeten betalen voor het opladen van de auto. Bovendien zijn de kosten voor het laden voor mensen die dat al betaalden in sommige gevallen verdubbeld. Al eerder werd ook de regeling afgeschaft waarbij kopers van een Tesla een vriend of collega een tijd gratis opladen konden aanbieden als die zelf ook zo’n auto aangeschaft hadden.